Valle d’Aosta oczami jej mieszkańców #6 Mathieu: Tascapan i niezwykły e-commerce

Tascapan in fiera.

Tascapan in fiera. Tascapan na lokalnych targach.

Dziś zabieram was do Introd, a dokładnie do siedziby Muzeum Tradycji Żywności regionu Valle d’Aosta, Maison Bruil, które jest również siedzibą Tascapan. O samym muzeum pisałam wam niedawno, obiecując równocześnie wywiad z Mathieu, pomysłodawcą Tascapan, sklepu on-line z tradycyjnymi produktami regionalnymi, który z czasem ewoluował, zamieniając się w coś więcej niż tylko e-commerce.

Mathieu poznałam w pracy. Przyszedł do mojego departamentu z zapytaniem o fundusze europejskie, od pierwszej chwili jak tylko zaczął opowiadać o swoim biznesie stwierdziłam, że koniecznie muszę go namówić na wywiad na łamach bloga. Tyle pasji w jednej tylko osobie musiało skończyć się czymś więcej niż tylko sklepem on-line.

Na szczęście, pomimo iż jest bardzo zajęty udało nam się spotkać i porozmawiać. Wywiad po włosku opublikowałam już jakiś czas temu, a dziś zapraszam was na przetłumaczoną wersję polską. Z wywiadu dowiecie się jak wygląda sytuacja e-commerce we Włoszech, co jest najtrudniejsze w rozpoczęciu własnej działalności, dlaczego sprzedaż lokalnych produktów on-line jest taka trudna, jak może wpłynąć na biznes dobrze prowadzony networking oraz jeszcze kilka innych ciekawostek. 

Zapraszam do lektury!

Jakie liceum i studia ukończyłeś?

Ukończyłem Liceum Nauk Technicznych w Aoście, a studia na kierunku Inżynieria Zarządzania na Politechnice w Mediolanie. Zapisałem się na studia uzupełniające z Marketingu i rynków na uniwersytet Mediolan Bicocca, ale z dwóch lat, zaliczyłem tylko pierwszy rok. Brakowało mi czasu, żeby zdawać egzaminy i obronić się.

La discesa a Valle delle pecore. La loro lana finirà tra le abili mani de Les Tisserands - drap de Valgrisenche.

La discesa a Valle delle pecore. La loro lana finirà tra le abili mani de Les Tisserands – drap de Valgrisenche. Zejście owiec do doliny, z ich wełny spółdzielnia Les Tisserands wykona cudne produkty! Ciepłe skarpety na zimę 😉 .

Czy jako młoda osoba po studiach, dziś masz 30 lat, miałeś problemy ze znalezieniem pracy?

Przyznaję, że w moim przypadku nie było to trudne, ale ja rozpocząłem pracę związaną z kierunkiem moich studiów jeszcze na studiach.

Wiem, że otrzymałeś propozycję pracy w Szwajcarii, ale odmówiłeś i wróciłeś do Valle d’Aosta zakładając Tascapan. Jak to się stało?

Tak naprawdę to w Szwajcarii, aby podpisać umowę o pracę, brakowało mi ostatniej rozmowy, która była 5 etapem rekrutacji. Otrzymałem za to dwie propozycje pracy we Włoszech: jedną w Mediolanie i jedną w Bolzano. Rzeczywiście odmówiłem i wróciłem do Valle d’Aosta, ponieważ w międzyczasie zauważyłem, że lokalnym producentom brakuje usługi możliwości sprzedaży on-line ich produktów. Początkowo wszystko było bardzo skomplikowane, a w szczególności biurokracja. Udało mi się uzyskać dotację z Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 9.800 euro na rozpoczęcie działalności i w ten sposób ruszyłem z moim pomysłem.

Mathieu spiega a mia figlia le tradizioni valdostane presso il museo Maison Bruil.

Mathieu spiega a mia figlia le tradizioni valdostane presso il museo Maison Bruil. Mathieu tłumaczy mojej córce historię przechowywania warzyw.

Czym jest Tascapan, który stworzyłeś? Czy tylko sklepem on-line z produktami lokalnych producentów?

Z pomysłem ruszyłem w 2014 roku i początkowo Tascapan był właśnie klasycznym e-commerce z produktami lokalnych producentów. Z czasem projekt sprzedaży on-line zamienił się w coś w rodzaju sieci firm i wspólnie z lokalnymi producentami, wspólnymi siłami, udaje nam się nie tylko promować pojedyncze produkty lub producentów, ale markę Tascapan, która reprezentuje region Valle d’Aosta.

Jak wpadłeś na pomysł połączenia sklepu on-line z Muzeum Tradycji Żywności regionu Valle d’Aosta w Introd, tworząć w ten sposób nie tylko sieć lokalnych producentów, ale również początek projektu rozwoju lokalnego?

W pewnym momencie, jakieś 3 – 4 miesiace po tym jak ruszyłem z pomysłem, zdałem sobie sprawę, że przydałby mi się magazyn, tak aby ułatwić pracę producentom. Po wielu poszukiwaniach idealnego miejsca, jednemu z producentów przyszło do głowy, że w Introd działało Muzeum Tradycji Żywności regionu Valle d’Aosta. Muzeum, którego właścicielem jest podmiot publiczny. Muzeum ze względu na cięcia budżetowe było najczęściej zamknięte, chociaż w pełni wyposażone. Po opublikowaniu przetargu na zarządzanie muzeum przystapiłem do niego i udało mi się wygrać.

Maison Bruil a Introd. Sede di Tascapan.

Maison Bruil a Introd. Sede di Tascapan. Muzeum Maison Bruil w Introd – siedziba Tascapan.

W tym momencie muzeum jest bardzo związane z Tascapan. Wewnątrz jest przecież cała historia tradycji żywności regionu. Dodatkowo muzeum znajduje się w świetnym miejscu, ponieważ zorganizowano je w typowym alpejskim zabudowaniu sięgajacym XVII wieku.

W muzeum udało nam się zorganizować również magazyn Tascapan, który stał się nie tylko widoczny dla zwiedzających, ale również pełni funkję butiku. Przygotowując codziennie pakunki do wysyłki biorę produkty bezpośrednio z butiku Tascapan wewnątrz muzeum.

Tascapan stopniowo ewoluował z marketingu on-line w kierunku marketingu lokalnego. Dziś idzie w kierunku marketingu doświadczalnego. Sprzedajemy nie tylko lokalne produkty, ale i historie ich powstania opowiedziane przez samych producentów.

Twoją firmę można zdefiniować jako start-up, jakie trudności napotkałeś na początku?

Można powiedzieć, że moja firma to start-up, chociaż tak naprawdę to po prostu nowa działalność gospodarcza. Najtrudniejsza w całym przedsięwzięciu była i jest oczywiście biurokracja. Chodzenie od biura do biura, żeby zrozumieć cokolwiek w gąszczu przepisów jest po prostu niesamowitym wyzwaniem.

Una delle recenti degustazioni dei prodotti tipici organizzata dal Tascapan con i produttori locali.

Una delle recenti degustazioni dei prodotti tipici organizzata dal Tascapan con i produttori locali. Producenci podczas imprezy degustacji ich produktów w muzeum.

Na stronie sklepu internetowego Tascapan jest również logo UE, czy udało Ci się otrzymać dotację na rozpoczęcie działalności?

Wspomniałem wcześniej, że udało mi się uzyskać dotację z Europejskiego Funduszu Społecznego na rozpoczęcie działalności. Fundusz wsparł mnie w bardzo delikatnej, bo początkowej fazie, nie tylko poprzez środki finansowe, ale również poprzez organizację kursu dotyczącego biznesu. Dzięki temu udało mi się jasno wytyczyć moje cele, chociaż oczywiście później projekt uległ zmianie.

Jakie są kryteria dla producentów, którzy chcieliby stać się częścią Tascapan? Czy akceptujesz wszystkie firmy, które produkują w regionie Valle d’Aosta?

Najczęściej wybieram producentów z polecenia tych, którzy już są częścią Tascapan. Zaufanie i wspólny szacunek są podstawą sukcesu tego projektu. Czasami również i ja proponuję nowych producentów, głównie tych, których poznałem i doceniłem. Oczywiście decyzję o włączeniu nowego producenta podejmujemy wszyscy wspólnie.

Le mele del produttore locale Saint Grat all'interno del museo di Maison Bruil.

Le mele del produttore locale Saint Grat all’interno del museo di Maison Bruil. Muzeum wewnątrz.

Dlaczego pojedynczy producent decydując się na sprzedaż swoich produktów on-line samodzielnie często ponosi porażkę?

Problemy z jakimi musi się zmierzyć producent jeśli decyduje się na sprzedaż on-line są głównie związane z kosztami i czasem jakiego wymaga wypromowanie takiej usługi. Koszty dla dobrze zbudowanego sklepu on-line są wysokie i potrzeba sporo czasu zanm się zwrócą. Raz zbudowany sklep on-line wymaga odpowiedniej promocji, a co za tym idzie dalszych nakładów finansowych, czasu i cierpliwości. Dla producenta zrealizowanie jednego zamównienia on-line oznacza: otrzymanie zamówienia, odpowiedź na nie, zarządzanie płatnościami, przygotowanie paczki do wysyłki, zarządzanie kurierem, rozwiązanie ewentualnych problemów wysyłki oraz skontaktowanie się z klientem, w celu weryfikacji czy wszystko doszło. Czas był i jest tym elementem, który był motorem mojego projektu. Każdy producent żeby wysłać jedno zamówienie potrzebuje około 3 godzin. Ten czas oczywiście wolałby przeznaczyć na produkję lub promocję swoich produktów. Pytanie jakie musi zadać sobie producent jest następujące: 3 godziny czasu lepiej spożytkować na wysłanie zamówienia e-commerce czy na produkcję? Tscapan początkowo powstał właśnie, aby rozwiązać ten konkretny problem producentów.

Tascapan alla Desarpa di Valgrisenche.

Tascapan alla Desarpa di Valgrisenche. Tacapan na lokalnych targach z produktami „swoich” producentów.

Unia Europejska wspiera działania networkingowe i sieciowe pomiędzy firmami, chociaż trzeba przyznać we Włoszech nie jest łatwo rozpocząć i przetrwać, pomimo otrzymywanych dotacji na działalność. Tascapan jest przykładem naturalnego powstania takiej sieci, jakie korzyści dla producenta niesie za sobą udział w twoim przedsięwzięciu?

Na to pytanie powinni chyba odpowiedzieć producenci, mogę tylko powiedzieć, że w tym momencie otrzymują gratis następujące usługi w ramach sieci:

  • widoczność produktów on-line
  • usługa wysyłki
  • sprzedaż produktów w świetnym miejscu, jakim jest Muzeum Tradycji Żywności regionu Valle d’Aosta w Introd
  • promocja produktów podczas róznych imprez, targów, sagr
  • organizacja i udział w różnych targach regionalnych i narodowych
  • prezentowanie historii producentów podczas różnych konferencji o rozwoju lokalnym itp.
Degustacja produktów w Maison Bruil.

Degustacja produktów w Maison Bruil.

Czy twoim zdaniem e-commerce jest dobrze rozwinięty we Włoszech jeśli chodzi o tradycyjne produkty lokalne?

Przyznaję, że ten sektor rozwija się dosyć wolno. Włosi zanim zakupią produkt żywnościowy chcą go spróbować, zobaczyć i poznać. W przeciągu półtora roku działalności Tascapan udało mi się rozwinąć biznes, ale daleki jestem od oświadczenia, że e-commerce działa samodzielnie.

Jakie są twoje plany jeśli chodzi o Tascapan i jego rozwój?

Pozwól, że odpowiem podwójnie. Odpowiedź inżyniera:

W stosunku do biznes planu i zmian w trakcie projektu, jak np. ta zwiazana z Muzeum, ustaliłem, że w 2017 roku zrobię podsumowanie i wspólnie z producentami zdecydujemy co dalej.

Odpowiedź Mathieu:

Oczywiście rozszerzyć projekt o większą liczbę producentów, rozpocząć sprzedaż również poza granicami Włoch, rozważyć Tascapan jako projekt rozwoju lokalnego, jeszcze bardziej powiązać tradycje regionu z projektem, otworzyć nowe punkty sprzedaży, rozwinąć ofertę kulturalną i eno-gastronomiczną nie tylko w Introd, ale również na terenie regionu oraz … jeszcze kilka innych pomysłów.

Zdecydowanie najbardziej konkretnym pomysłem jest ten, abym znalazł wspólnika, zainteresowanego rozwijaniem projektu Tascapan. Osobę, podobnie jak ja z pasją, która będzie chciała iść dalej razem ze mną. Zdaję sobie sprawę, że samodzielne pchanie całości do przodu może być trudne na dłuższą metę, zarówno ze wzgędu na czas jak i rzeczywiste możliwości rozwoju.

Prodotti locali da acquistare all'interno del Maison Bruil.

Prodotti locali da acquistare all’interno del Maison Bruil. Produkty lokalnych producentów do zakupienia w Tacapan.

Twoje ulubione miejsca w Valle d’Aosta to?

Mógłbym wymienić bardzo dużo miejsc, ale myślę, że najlepiej będzie jak po prostu twoi czytelnicy mnie odwiedzą w Muzeum. Mam w głowie sporo miejsc, które polecę jako warte zobaczenia, spróbowania i odkrycia.

Jacy są twoim zdaniem Waldotańczycy?

Kojarzysz Asterixa i Obelixa? Moim zdaniem Waldotańczycy są do nich podobni. W zderzeniu z przeciwnościami związanymi z nowymi technologiami, zatraceniem wartości, tradycji i kultury w dzisiejszym świecie, starają się nie poddawać. Jeśli odłożymy żarty na bok to mogę powiedziec, że Waldotańczycy od zawsze byli trochę zamknięci w sobie, ale czasy się zmieniają i świat zewnętrzny zauważa jak bardzo rdzenni mieszkańcy są gościnni i przywiązani do własnego terytorium.

Dziękuję Ci za rozmowę

Ja również dziękuję.

——–

Jeśli chcielibyście odwiedzić Muzeum Maison Bruil, w którym jest również Tascapan to szczegółowo opisałam to miejsce tutaj.  Będąc w Valle d’Aosta latem zachęcam Was do udziału w aperitivo organizowanych właśnie na terenie muzeum przez Mathieu wspólnie z lokalnymi producentami. Kalendarz kolejnych spotkań z produktami poniżej. Ja mam nadzieję wybrać się na przynajmniej jedno lub dwa spotkania, mam już nawet moich fawotytów.

Aperitivi Tascapan

Jeśli nie macie możliwości uczestniczyć w aperitivo z producentami, a mieszkacie we Włoszech, to może skusicie się na zakupy on-line w Tascapan? Mogę wam zagwarantować, że sprzedają produkty najwyższej jakości. Kawałek Valle d’Aosta na waszych stołach 🙂 , co wy na to?

Drodzy czytelnicy, ja znikam na jakiś czas, ponieważ wyjeżdzam na dwa tygodnie na stypendium do Belgii. Będzie mnie mniej na blogu, chociaż mam nadzieję, że uda mi się opublikować dla was wpis o rowerach elektyrycznych w Valle d’Aosta, bo latem na pewno takie informacje mogłyby się przydać. Korzystajcie z wakacji i na blogu czytamy się najpóźniej za dwa tygodnie, w tym czasie znajdziecie mnie na FB i Instagramie 🙂 .

Alla prossima

Bookmark the permalink.

6 Comments

  1. Ciekawy artykuł. Często w wypowiedzi Mathieu pojawia się słowo biurokracja, to jest coś, co EU musi usprawnić … mniej biurokracji. Odwiedziłem stronę internetową sklepu produkty wyglądają zachęcająco.

    • Agnieszka Stokowiecka

      Pawle, pewnie nie powinnam tego pisać, ale Włosi powiedziliby Ci, że biurokracja to wina UE, ale tak naprawdę to przecież państwa decydują najczęściej w jaki sposób wdrożyć prawo unijne u siebie, a poza tym nie wszystko jest objęte prawem UE. Włosi są mistrzami okienek i innych wynalazków biurokratycznych i jedyne co pozostaje to jakoś się nauczyć poruszać w tym gąszczu. Produkty są naprawdę świetne i jeśli tylko odwiedzisz Valle d’Aosta to polecam Ci Introd i Muzeum. Pozdrawiam.

  2. Uwielbiam takich ludzi z pasją! Niesamowity i pracowity człowiek, który widać, że robi to, co kocha!

    P.S. A przy okazji zapraszam do nas na bloga, gdzie opisałam kilka ciekawych miejsc i trasę spacerową po starym mieście Brukseli – może Cię zainteresuje ta moja pisanina.

    • Agnieszka Stokowiecka

      Asiu dziękuję! Zajrzałam, bo jakbym mogła nie zajrzeć 🙂 . A jeśli chodzi o Mathieu to życzę mu realizacji jego planów. Ja również uwielbiam ludzi z pasją.

  3. Ciekawy wywiad i ciekawy czlowiek. Fajnie, ze masz kontakt z takimi ludzmi i mozesz pomagać im w realizacji ich marzeń. Zresztą pokazujesz Aostę jako miejsce obfite w lokalne produkty dobrej jakosci. Zwlaszcza zywnosć co wygląda zdrowo i smakowicie. Zajrzalam na stronę sklepu i czy dobrze widzę, ze jest tylko po wlosku? Bo szukalam przelącznika na inny język i nie widać. Ale jak Mathieu mówi, planują wyjsć na swiat więc pewnie to się zmieni. Zyczę mu powodzenia

    • Agnieszka Stokowiecka

      Doroto dziękuję. Wywiad z Mathieu mógłby być i dłuższy, bo to naprawdę świetny i energiczny człowiek. Może będzie ciąg dalszy? Strona Tascapan na razie jest tylko po włosku, bo produkty są na razie dostępne tylko we Włoszech. Jak wyjądą na Europę to na pewno pojawią się języki. Pozdrawiam 🙂 .

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *