Lokalny transport w Dolinie Aosty – część 1

Usługa autobus na telefon Allo Bus działa w Aoście od 2008 roku.

Lokalny transport w Dolinie Aosty, usługa autobus na telefon Allo Bus działa w Aoście od 2006 roku. Źródło www.svap.it

Jeśli podróż do Doliny Aosty planujecie samodzielnie, a dodatkowo będziecie bez samochodu to z pewnością przydadzą się wam informacje o lokalnym transporcie publicznym. Od razu napiszę, że komunikacja miejsca i pozamiejska nie wszędzie dojeżdża lub jest tak zorganizowana, że nie zawsze da się dokładnie zwiedzić wybrane miejsce. Warto więc wiedzieć czego się spodziewać przyjeżdżając do tego alpejskiego regionu bez samochodu. Co i gdzie jeździ może być również determinujące przy wyborze noclegu, tak aby uniknąć mało ciekawej sytuacji, że zarezerwujecie nocleg w miejscu gdzie nic nie dojeżdża, albo jeździ bardzo rzadko. Chyba, że wakacje w głuszy są właśnie tym czego szukacie 🙂

W Dolinie Aosty lokalnym transportem zarządza obecnie trzech przewoźników, ale każdy w innej części doliny i tak przewoźnik SVAP obsługuje Aostę i pobliskie miejscowości, a SAVDA i VITA głównie podmiejskie linie od Pont-Saint-Martin do Courmayeur.

Mapa Doliny Aosty wraz z 74 gminami regionu. Źródło www.naturaosta.it

Mapa Doliny Aosty wraz z 74 gminami regionu. Źródło www.naturaosta.it

Podstawową niedogodnością dla turystów nie znających języka włoskiego jest to, że strony internetowe przewoźników są wyłącznie po włosku i póki co nie ma żadnego systemu on-line, który łączyłby wszystkich trzech przewoźników i wskazywał najlepsze dostępne połączenie z punku A do punktu B. Dodatkowym utrudnieniem jest brak mapy transportu publicznego regionu, także trzeba radzić sobie samemu i odwiedzając strony poszczególnych przewoźników sprawdzać interesujące nas połączenia i kombinować.

Dziś opiszę jak wygląda lokalny transport w stolicy regionu oraz dokąd możecie się dostać przebywając w Aoście.

Transport lokalny w Dolinie Aosty, na zdjęciu autobus przewoźnika SVAP. Źródło: www.valledaostaglocal.it

Transport lokalny w Dolinie Aosty, na zdjęciu autobus przewoźnika SVAP. Źródło: www.valledaostaglocal.it

Aosta – klasyczne linie autobusowe (SVAP)

Linie miejskie i podmiejskie są obsługiwane przez przewoźnika SVAP, na stronie którego znajdziecie w formie pdf wszystkie linie wraz z rozkładem jazdy.

Pomimo iż rozkład jazdy SVAP jest wyłącznie po włosku, to jest przedstawiony w sposób czytelny i powinniście dać sobie radę. Bilet na jednorazowy przejazd kosztuje 1 euro.

Miejscowości obsługiwane przez klasyczne linie: Aosta, Aymavilles, Bionaz, Brissogne, Charvensod, Cogne, Doues, Gignod, Gressan, Jovençan, Ollomont, Oyace, Pollein, Quart, Roisan, Saint-Christophe, Saint-Pierre, Sarre, Valpelline.

Aosta i usługi na telefon Allo Bus i Allo Nuit (SVAP)

Aosta i okoliczne miejscowości poza klasycznymi kursami autobusów proponują również innowacyjne rozwiązanie lokalnego transportu publicznego zwane Allo Bus, czyli autobus na telefon.

Allo Bus obejmuje Aostę, Gignod, Saint-Christophe, Roison i Sarre. Pełna lista przystanków dostępna na stronie usługi Allo Bus. Warto dodać, że bardzo często nazwy przystanków pokrywają się z tzw. dzielnicami gmin (zwanymi frazione), co ułatwia orientację.

Jak działa Allo Bus?

Po pierwsze należy ściągnąć ze strony SVAP ulotkę w formacie pdf (przejdź do usługi Allo Bus na stronie SVAP), na której są wyszczególnione przystanki autobusowe obsługiwane przez Allo Bus, po ustaleniu numeru przystanku odjazdu oraz docelowego należy zadzwonić pod numer telefonu 0165 267275 (jeśli dzwonicie z polskiego numeru to nie zapomnijcie o kierunkowym 0039 i dalej numer łącznie z zerem) zarezerwować przejazd i poczekać na potwierdzenie. Kurs można zarezerwować dla jednej osoby lub kilku, w jedną stronę lub od razu powrotny. Im wcześniej zaplanujecie kurs tym większa szansa, że odbędzie się on dokładnie o podanej przez was godzinie, w przeciwnym razie przyda się odrobina elastyczności z waszej strony.

Usługa działa od poniedziałku do piątku od 08.30 do 12.30 i od 14.30 do 18.30. W sobotę od 08.30 do 12.30.

Usługa kosztuje o 0,20 euro więcej za przejazd w porównaniu do zwykłego kursu liniowego, czyli w sumie 1,20 euro. Do i z sześciu przystanków koszt wzrasta o 1 euro (w sumie 2 euro), ale są to przystanki w miejscowościach położonych około 15 km od centrum Aosty, np. Buthier w Gignod.

Widok na Aostę oraz okoliczne gminy. Na zdjęciu widać pas startowy lokalnego lotniska.

Widok na Dolinę Aosty. Na zdjęciu widoczny pas startowy lokalnego lotniska Corrado Gex.

Jak działa Allo Nuit

Allo Nuit działa na podobnej zasadzie, ale wieczorem i w nocy (Od 21:00 do 5:30). Podczas okresu próbnego w 2008 roku nocna usługa okazała się świetnym rozwiązaniem głównie dla młodych ludzi, którzy idąc na imprezę mogli zostawić samochód w domu.

Przystanki, które obsługuje Allo Nuit: Aosta, Brissogne, Jovençan, Pollein, Roisan, Saint-Christophe, Sarre; Gignod (z wykluczniem La Clusaz ); Gressan do Clapey, Charvensod do centrum (Capoluogo), Aymavilles do Bettex; Quart do Massuc (łącznie z Chetoz), Nus do Marsan i do Mandolla, Fenis do Miserègne, Saint-Marcel do Jayer.

Aby skorzystać z usługi wystarczy zadzwonić w wyznaczonych godzinach pod numer telefonu (0039) 0165 267425 i zamówić przejazd. W Allo Nuit telefon odbiera bezpośrednio kierowca, a wszystko działa trochę na zasadzie taksówki, ale płaci się sporo mniej, ponieważ maksymalnie 5 euro za przejazd jednej osoby (dla porównania: taksówka do mnie z Aosty, około 10 km, kosztuje 20 euro).

Ciekawostki o innowacyjnym projekcie Allo Bus i Allo Nuit.

Allo Bus nie zastąpił całkowicie tradycyjnych kursów liniowych, a jedynie zredukował ilość dziennych kursów do i z Aosty. Poranne i popołudniowe kursy pozostały bez zmian, gdyż zapewniają mieszkańcom dojazd do pracy i powrót. Muszę przyznać, że kilka lat temu bardzo często korzystałam nie tylko z Allo Bus, ale również z Allo Nuit i uważam, że to świetna usługa, która myślę, że sprawdza się szczególnie na obszarach, na których trudno przewidzieć ilość kursów w ciągu dnia z uwagi na małą liczbę mieszkańców. Ciekawi mnie czy gdzieś w Polsce taka usługa została wprowadzona? Dodam, że w Dolinie Aosty Allo Bus początkowo sfinansowano w ramach projektu pilotażowego z funduszów europejskich. Sprawdził się i wszedł na stałe do oferty lokalnego transportu publicznego.

W jednym z następnych postów napiszę o liniach podmiejskich: gdzie można dojechać i co da się zwiedzić w Dolinie Aosty bazując się wyłącznie na lokalnym transporcie publicznym.

Często się wam zdarza podróżować bez samochodu? Co najbardziej cenicie w lokalnym transporcie odwiedzając nowe i nieznane miejsce?

Bookmark the permalink.

2 Comments

  1. Super jest Twój blog, właśnie czegoś takiego szukałem. Mam nadzieję, że nie będziesz robić problemów z tego powodu, że dodam Cię do mojej listy blogów, na których się wzoruję. Czekam na następne, ciekawe wpisy, pozdrawiam

    • Agnieszka Stokowiecka

      Oczywiście, że nie mam nic przeciwko temu, dziękuję za komentarz i zapraszam ponownie 🙂 pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *