Dolina Aosty – Dojazd

Kilka sposobów na dojazd do uroczego Regionu Doliny Aosty:

  • Samochodem

Autostrada A5 w Dolinie Aosty. Widok z Zamku Gamba w Chatillon

Autostrada A5 w Dolinie Aosty. Widok z Zamku Gamba w Chatillon

Sposób najprostszy i w zależności od trasy, może okazać się również najtańszy. Dolina Aosty jest świetnie połączona siecią dróg z włoskim regionem Piemont, Francją i Szwajcarią. Z miastami Turyn i Mediolan jest połączona drogą narodową nr 26 i autostradą A5. Z Francją łączy ją jeden z najdłuższych tuneli w Europie Mont Blanc (oznaczony T1), a ze Szwajcarią, oddany do użytku w 1964 roku tunel Grand Saint Bernard (oznaczony T2).

W okresie letnim, od czerwca do mniej więcej połowy października, do Francji można się dostać również przez Małą Przełęcz Świętego Bernarda (2188 m n.p.m), położoną wzdłuż drogi narodowej nr 26 , a do Szwajcarii przez Wielką Przełęcz Świętego Bernarda (2469 m n.p.m.), położoną wzdłuż drogi narodowej nr 27.

Uwaga na obowiązek opon zimowych lub łańcuchów w okresie od 15 października do 15 kwietnia.

Autostrady we Włoszech są płatne i niestety nie należą do tanich. Poszczególne odcinki autostrad są zarządzane przez różne spółki. Dla przykładu odcinek autostrady łączący Courmayeur i Pont-Saint-Martin, w sumie 80 km kosztuje 17,20 euro, a odcinek Aosta-Torino 16,40 euro. Warto wspomnieć, że autostrada A5 należy do najdroższych we Włoszech, również ze względu na specyficzną budowę (tunele), co wiąże się z wysokimi kosztami utrzymania.

Autostrada A5 łącząca Dolinę Aosty z Turynem. Źródło wikipedia.org

Autostrada A5 łącząca Dolinę Aosty z Turynem. Źródło http://wikipedia.org

Jeśli wasza podróż przewiduje przejazd przez Szwajcarię i tunel Grand Saint Bernard to koniecznie zapoznajcie się z warunkami promocji w okresie od 1 listopada 2013 roku do 4 maja 2014 na tunel łączący Włochy i Szwajcarię.

  • Pociągiem

Czy pociąg może być alternatywą dla auta? Tak, ale pod warunkiem, że macie dużo czasu. Podróż pociągiem z Polski do Aosty może okazać się niekończącą się przygodą (Połączenie Warszawa-Praga-Monachium-Mediolan-Aosta).

Droga narodowa nr 26 oraz most po którym przejeżdza pociąg relacji Aosta - Turyn.

Droga narodowa nr 26 oraz most po którym przejeżdza pociąg relacji Aosta – Turyn.

Jeśli podróżujecie pociągiem z Turynu do Aosty to podróż zajmie Wam około 2 godzin i 10 minut, łącznie z przesiadką w miejscowości Ivrea lub Chivasso.

Pociąg w Dolinie Aosty zatrzymuje się w Pont-Saint-Martin, Verrès, Chatillon i Aoście ze stacji tych miejscowości można dotrzeć autobusem do bocznych dolin Gressoney, Valtournenche czy Ayas.

Strona włoskich linii kolejowych Trenitalia jest dostępna również w języku angielskim.

 

  • Autokarem

Z Polski nie ma niestety bezpośredniego połączenia autokarowego z Aostą. Proponuje dojechać do Turynu, a następnie pociągiem do Aosty.

  • Samolotem

Najbliższe lotniska znajdują się w miastach Turyn, Mediolan (lotniska Malpensa, Linate i Bergamo Orio al Serio) oraz Genewa.

 – Do Mediolanu Bergamo Orio al Serio dostaniecie się tanimi liniami lotniczymi Wizzair z Gdańska, Warszawy, Poznania, Krakowa i Katowic;

– Do Mediolanu i Turynu dostaniecie się liniami lotniczymi LOT lub Allitalia z Warszawy, Krakowa i Katowic. Dla mieszkańców Polski Zachodniej wygodnym rozwiązaniem jest wylot z Berlina liniami EasyJet, AirBerlin (do Mediolanu) lub Lufthansa (do Turynu);

– Do Genewy dostaniecie się z Warszawy liniami KLM i Suiss Airlines, z Berlina liniami EasyJet lub z Warszawy liniami Wizzair (połączenie ruszy 1 października 2015 roku).

Na 2015 rok Magda z bloga Italia poza szlakiem przygotowała świetne zestawienie lotów z Polski do Włoch, które wam polecam jeśli tylko szukacie taniego lotu: Tanie loty Polska – Włochy w 2015 roku.

Z lotnisk w Mediolanie do Aosty

Jednym z autobusów airport transfer (koszt w jedną stronę około 8,00 euro), które znajdują się tuż po wyjściu z terminala lub pociągiem Malpensa Express (koszt w jedną stronę to 10,00 euro i podróż trwa około 50 minut) dojedziecie do dworca Mediolan Centralny (Milano Centrale), a następnie do Aosty pociągiem regionalnym relacji Mediolan – Turyn, z przesiadką w Chivasso i Ivrei  (koszt biletu Mediolan – Aosta 15,80 euro). Podróż trwa od 3 do 4 godzin. Pociąg odjeżdża najczęściej z 4 toru i przed podróżą należy skasować bilet.
Przykładowy przejazd z Mediolanu do Aosty (wybrałam opcję chyba najdłuższą, bo aż 4 godziny).
Mediolan Centralny: 19:15 – Chivasso: 20:39
Chivasso: 21:20 – Ivrea: 22:02
Ivrea: 22:07 – Aosta: 23:18

W Dolinie Aosty pociąg zatrzymuje się na stacjach: Pont-Saint-Martin, Verres, Chatillon, czasami Nus i Aosta.

Z Mediolanu do Aosty można dostać się również autobusem przewoźnika SAVDA relacji Mediolan Lampugnano – Aosta. Uwaga obowiązkowa rezerwacja miejsc.
Godziny odjazdu autobusu z Mediolanu do Aosty: 7:15, 13:00 i 17:00
Godziny odjazdu autobusu z Aosty do Mediolanu: 8:00, 11:00 i 18:00
Bilet można zakupić on-line na stronie przewoźnika SAVDA. Koszt biletu w jedną stronę 16,50 euro, w dwie strony 30,00 euro.

Aby podróż szybciej minęła, przewoźnik SAVDA oferuje bezpłatny dostęp do internetu w autobusie w ramach usługi „Wi-Fi on Board”. Po wejściu do autobusu należy się zarejestrować na tej stronie, wybrać login oraz hasło i gotowe!

W sezonie narciarskim 2013/14 od 26 grudnia 2013 roku SAVDA uruchomiła również specjalną linie Mediolan Lampugnano – Cervinia, aby ułatwić turystom dojazd i wyjazd z jednego z największych ośrodków narciarskich w Dolinie Aosty.
Wyjazd z Mediolanu Lampugnano 7:30 – Dojazd do Valtournenche Cervinia 10:30
Wyjazd z Valtournenche Cervinia 17:30 – Dojazd do Mediolanu Lampugnano 20:30
Lampugnano to końcowa stacja metra M1 w Mediolanie.

Z lotniska w Turynie do Aosty

Autobusem firmy przewozowej Sadem lub Terravision (koszt 6,50 euro) do stacji Porta Susa w Turynie, a następnie pociągiem do Aosty. Uwaga przesiadka w miejscowości Ivrea, ale pociąg w Ivrei czeka (koszt biletu Turyn – Aosta 8,50 euro).

Z lotniska w Genewie do Aosty

Bezpośrednio pociągiem z lotniska w Genewie do Martigny (koszt biletu w jedną stronę około 40,00 euro), a następnie z Martigny do Aosty autobusem firmy Savda przejeżdżając przez tunel Gran Saint Bernard (wyjazd z Martigny do Aosty o godzinie 8:30 i 18:30 i z Aosty do Martigny o godzinie 11:00 i 16:00, koszt biletu w dwie strony wynosi 30,00 euro, podróż trwa godzine i 45 minut). Na stronie przewoźnika Savda znajdziecie szczegółowe informacje o połączeniu.

Poniżej zamieszczam również linki do sprawdzonych firm, które oferują transfer z powyższych lotnisk do Doliny Aosty.

– Transfer Vallee
– Airport Transfers
Airportransfer services

Lotnisko w Dolinie Aosty im. Corrado Gex

Lotnisko cywilne, położone w Saint Christophe, 2 km. na zachód od Aosty, zostało zamknięte w 2008 roku w celu modernizacji pasa startowego, którego długość po modernizacji wynosi 1240 m. W 2013 roku został rozstrzygnięty przetarg na połączenie lotnicze z Rzymem, które wygrał szwajcarski przewoźnik Darwin Airline. Przetarg jednak po protestach Komisji Europejskiej został odwołany i na połączenie na linii Aosta – Rzym będzie trzeba jeszcze trochę poczekać. Aktualnie lotnisko wykorzystują prywatni przewoźnicy oraz lokalny Aeroklub.

  • Na piechotę

Przełęcz Wielkiego Świętego Bernardyna, która łączy Włochy ze Szwajcarją.

Przełęcz Wielkiego Świętego Bernarda, która łączy Włochy ze Szwajcarją.

Pokonując Wielką Przełęcz Świętego Bernarda, która znajduje się na trasie szlaku pielgrzymkowego Via Francigena. Szlak ten łączy Canterbury w Anglii z Rzymem i każdego roku przyciąga wielu turystów, którzy pokonują trasę pieszo, aby dotrzeć do grobu Świętego Piotra. Przejście przełęczy jest możliwe tylko w sezonie letnim.

Przydatne informacje o lokalnym transporcie publicznym w Dolinie Aosty przeznaczone dla turystów, którzy zdecydują się na przyjazd na własną rękę i bez samochodu.

 

Komentarze są wyłączone.