Białe szaleństwo w snowparku w Vétan

Snowpark Vétan w Saint-Pierre. W tle szczyt Monte Grivola (kliknij w zdjęcie, aby je powiększyć).

Snowpark Vétan w Saint-Pierre. W tle szczyt Monte Grivola (3969 m n.p.m.) masywu Gran Paradiso (kliknij w zdjęcie, aby je powiększyć).

W ostatni weekend pogoda dopisała i w niedzielę postanowiliśmy wybrać się do snowparku, czyli parku zabaw na śniegu, przeznaczonego głównie dla dzieci, chociaż przyznaję, że sporą dawkę przyjemności z zabawy czerpią również dorośli :-). Wybór takich parków w Dolinie Aosty jest spory, ale po pierwsze chcieliśmy wypróbować nowe miejsce, a po drugie nie jechać za daleko. Snowpark w miejscowości Saint-Pierre (Vétan) wydawał się najlepszym rozwiązaniem. Od nas do Vétan dojeżdża się drogą regionalną nr 41, zwaną również La Route des Salasses (Droga Salassów), chyba najbardziej panoramiczną w całej dolinie, co również wpłynęło na decyzję o tym miejscu. Dojazd zajął nam trochę więcej niż przewidzieliśmy, ponieważ co kilka kilometrów zatrzymywaliśmy się, aby podziwiać górski krajobraz, pokryty białym puchem. Jadąc tą drogą do Vétan można podziwiać alpejskie szczyty Monte Emilius (3559 m n.p.m) i Monte Grivola (3969 m n.p.m) masywu Gran Paradiso. U stóp natomiast widać dolinę oraz Aostę.

Droga regionalna nr 41 zwana Drogą Salassów, która z Arpuilles w Aoście prowadzi do Saint-Pierre. Jedna z najbardziej panoramicznych dróg w Dolinie Aosty. Na zdjęciu Monte Grivola (od lewej).

Snowpark w Vétan

Snowpark w Vétan, zajmuje obszar 6.000 m² i leży na wysokości 1800 m n.p.m. w bardzo słonecznym miejscu, które latem służy za pastwisko. Nie cieszy się popularnościa turystów gdyż, nie znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie, ani stoków narciarstwa zjazdowego, ani długich narciarskich tras biegowych. Ma to jednak swoje plusy, gdyż nie jest zatłoczony i można naprawdę spędzić relaksujący dzień, bez krzyków i przepychanek, jakie mają czasami miejsce w większych obiektach (wiecie co mam na myśli).

Plac zabaw w Vétan skąpany w styczniowym słońcu.

Tuż po przyjeździe do Vétan zaparkowaliśmy samochód i od razu wyruszyliśmy na … plac zabaw. Wypatrzyła go moja prawie trzyletnia córka i nie miałam serca jej odmówić. Skąpany w styczniowym słońcu i odśnieżony zachęcał do zabaw, nie bacząc na to, że to środek zimy. Później wyruszyliśmy do snowparku, który leży jakieś 5 minut na piechotę od parkingu. Po drodze zauważyłam, że tuż obok placu zabaw znajduje się również spora, specjalnie przygotowana do tego celu strefa piknikowa, którą już zaplanowałam odwiedzić latem. Swoją drogą, tyle tu mieszkam, a to miejsce jakoś umknęło mojej uwadze, sama nie wiem jak to się stało, ale cieszę się, że je odkryłam.

Plusem Vétan jest to, że wstęp do snowparku jest bezpłatny, co w sumie należy do rzadkości. Nie oznacza to jednak, że jest kiepsko utrzymany bądź, że trasy są nieprzygotowane. Bynajmniej! Podczas naszego pobytu w snowparku ratrak przejechał kilka razy, także pod tym względem byłam wręcz pozytywnie zaskoczona. Wstęp jest bezpłatny, ale płaci się za wypożyczenie ewentualnego sprzętu, jeśli takiego nie zabraliście ze sobą, np. ski bike kosztuje 2 euro za godzinę, a bob 1 euro za godzinę (tutaj znajdziecie pełny cennik).

Jedynym minusem tego snowparku jest brak ruchomego dywanu, przez co na górę trzeba się wspinać na piechotę. Mi to osobiście nie przeszkadzało, ale niektórzy właśnie z tego powodu preferują inne miejsca na zabawę z dziećmi na śniegu.

Narciarska trasa biegowa w Vétan w Dolinie Aosty.

Narciarze na biegówkach w Vétan w Dolinie Aosty.

W Vétan poza snowparkiem znajdziecie również narciarską trasę biegową o długości 3 km (3 pierścienie: 2 km, 2,5 km i 3 km), za korzystanie z której pobierana jest opłata 3 euro za cały dzień. Spotkaliśmy również sporo osób na rakietkach śnieżnych, które spacerowały wzdłuż tzw. słonecznej trasy.

Vétan jest czynne do końca marca, ale tylko w weekendy. Jestem pewna, że wrócimy tam jeszcze nie jeden raz w tym sezonie.

Jak dojechać do Vétan (odległość od Aosty około 13 km)

Z centrum Aosty kierować się na Tunel Mont Blanc, pod zamkiem w Saint-Pierre skręcić w prawo na Saint-Nicolas, kontynuując przez około 8 km, następnie przejechać kolejnych 5 km kierując się na Saint-Pierre Vétan Dessous.

Snowpark Vétan w Dolinie Aosty.

Jeśli macie jeszczę chwilkę to nie przegapcie wpisu o panoramicznej trasie Salassi!