Dolina Aosty – Dojazd

Kilka sposobów na dojazd do uroczego Regionu Doliny Aosty:

  • Samochodem

Autostrada A5 w Dolinie Aosty. Widok z Zamku Gamba w Chatillon

Autostrada A5 w Dolinie Aosty. Widok z Zamku Gamba w Chatillon

Sposób najprostszy i w zależności od trasy, może okazać się również najtańszy. Dolina Aosty jest świetnie połączona siecią dróg z włoskim regionem Piemont, Francją i Szwajcarią. Z miastami Turyn i Mediolan jest połączona drogą narodową nr 26 i autostradą A5. Z Francją łączy ją jeden z najdłuższych tuneli w Europie Mont Blanc (oznaczony T1), a ze Szwajcarią, oddany do użytku w 1964 roku tunel Grand Saint Bernard (oznaczony T2).

W okresie letnim, od czerwca do mniej więcej połowy października, do Francji można się dostać również przez Małą Przełęcz Świętego Bernarda (2188 m n.p.m), położoną wzdłuż drogi narodowej nr 26 , a do Szwajcarii przez Wielką Przełęcz Świętego Bernarda (2469 m n.p.m.), położoną wzdłuż drogi narodowej nr 27.

Uwaga na obowiązek opon zimowych lub łańcuchów w okresie od 15 października do 15 kwietnia.

Autostrady we Włoszech są płatne i niestety nie należą do tanich. Poszczególne odcinki autostrad są zarządzane przez różne spółki. Dla przykładu odcinek autostrady łączący Courmayeur i Pont-Saint-Martin, w sumie 80 km kosztuje ponad 20 euro, a odcinek Aosta-Torino prawie 17 euro. Warto wspomnieć, że autostrada A5 należy do najdroższych we Włoszech, również ze względu na specyficzną budowę (tunele), co wiąże się z wysokimi kosztami utrzymania.

Autostrada A5 łącząca Dolinę Aosty z Turynem. Źródło wikipedia.org

Autostrada A5 łącząca Dolinę Aosty z Turynem. Źródło http://wikipedia.org

  • Pociągiem

Czy pociąg może być alternatywą dla auta? Tak, ale pod warunkiem, że macie dużo czasu. Podróż pociągiem z Polski do Aosty może okazać się niekończącą się przygodą (Połączenie Warszawa-Praga-Monachium-Mediolan-Aosta).

Na zdjęciu stacja Hone Bard, z której widać przepięką Fortecę Bard, jedną z atrakcji regionu.

 

 

 

 

Jeśli podróżujecie pociągiem z Turynu do Aosty to podróż zajmie Wam około 2 godzin i 10 minut, łącznie z przesiadką w miejscowości Ivrea lub Chivasso.

Pociąg w Dolinie Aosty zatrzymuje się w Pont-Saint-Martin, Verrès, Chatillon i Aoście ze stacji tych miejscowości można dotrzeć autobusem do bocznych dolin Gressoney, Valtournenche czy Ayas.

Strona włoskich linii kolejowych Trenitalia jest dostępna również w języku angielskim.

UWAGA! 

Od stycznia 2024 roku linia kolejowa na trasie Turyn –  Aosta jest w renowacji i na tej trasie działają zastępcze autobusy. Bilety rezerwuje się na stronie Trenitalia. 

  • Autokarem

Z Polski nie ma niestety bezpośredniego połączenia autokarowego z Aostą. Proponuje dojechać do Turynu, a następnie pociągiem do Aosty.

  • Samolotem

Najbliższe lotniska znajdują się w miastach Turyn, Mediolan (lotniska Malpensa, Linate i Bergamo Orio al Serio) oraz Genewa.

 – Do Mediolanu Bergamo Orio al Serio dostaniecie się tanimi liniami lotniczymi Wizzair z Gdańska, Warszawy, Poznania, Krakowa i Katowic;

– Do Mediolanu i Turynu dostaniecie się liniami lotniczymi LOT lub Allitalia z Warszawy, Krakowa i Katowic. Dla mieszkańców Polski Zachodniej wygodnym rozwiązaniem jest wylot z Berlina liniami EasyJet, AirBerlin (do Mediolanu) lub Lufthansa (do Turynu);

– Do Genewy dostaniecie się z Warszawy liniami KLM i Suiss Airlines, z Berlina liniami EasyJet lub z Warszawy liniami Wizzair (połączenie ruszy 1 października 2015 roku).

Z lotnisk w Mediolanie do Aosty

Z lotniska Orio al Serio w Bergamo można się dostać do Aosty autobusem Flixbus. Jest to połączenie bezpośrednie, czyli bez przesiadki. Podróż trwa od 3 do 4 godzin, a bilet w jedną stronę kosztuje pomiędzy 9, a 12 euro (w nocy jest drożej). Pozytywne jest to, że przewidziano kilka połączeń dziennie! 

Z lotniska Malpensa. Jednym z autobusów airport transfer (koszt w jedną stronę około 8,00 euro), które znajdują się tuż po wyjściu z terminala lub pociągiem Malpensa Express (koszt w jedną stronę to 10,00 euro i podróż trwa około 50 minut) dojedziecie do dworca Mediolan Centralny (Milano Centrale), a następnie do Aosty pociągiem regionalnym relacji Mediolan – Turyn, z przesiadką w Chivasso i Ivrei  (koszt biletu Mediolan – Aosta 15,80 euro). Podróż trwa od 3 do 4 godzin. Pociąg odjeżdża najczęściej z 4 toru i przed podróżą należy skasować bilet.
Przykładowy przejazd z Mediolanu do Aosty (wybrałam opcję chyba najdłuższą, bo aż 4 godziny).
Mediolan Centralny: 19:15 – Chivasso: 20:39
Chivasso: 21:20 – Ivrea: 22:02
Ivrea: 22:07 – Aosta: 23:18

W Dolinie Aosty pociąg zatrzymuje się na stacjach: Pont-Saint-Martin, Verres, Chatillon, czasami Nus i Aosta.

Z Mediolanu do Aosty można dostać się również autobusem przewoźnika SAVDA relacji Mediolan Lampugnano – Aosta. Uważajcie na obowiązkową rezerwację miejsc.
Godziny odjazdu autobusu z Mediolanu do Aosty: 7:15, 13:00 i 17:00
Godziny odjazdu autobusu z Aosty do Mediolanu: 8:00, 11:00 i 18:00
Bilet można zakupić on-line na stronie przewoźnika ARRIVA Koszt biletu w jedną stronę to około 17 euro.

Z lotniska w Turynie do Aosty

Autobusem firmy przewozowej Sadem lub Terravision (koszt 6,50 euro) do stacji Porta Susa w Turynie, a następnie pociągiem do Aosty. Uwaga przesiadka w miejscowości Ivrea, ale pociąg w Ivrei czeka (koszt biletu Turyn – Aosta 10,50 euro).

Z lotniska w Genewie do Aosty

Bezpośrednio pociągiem z lotniska w Genewie do Martigny (koszt biletu w jedną stronę około 40,00 euro), a następnie z Martigny do Aosty autobusem firmy ARRIVA przejeżdżając przez tunel Gran Saint Bernard (wyjazd z Martigny do Aosty o godzinie 8:30 i 18:30 i z Aosty do Martigny o godzinie 11:00 i 16:00, koszt biletu w dwie strony wynosi 30,00 euro, podróż trwa godzine i 45 minut). Na stronie przewoźnika ARRIVA znajdziecie szczegółowe informacje o połączeniu.

Poniżej zamieszczam również linki do sprawdzonych firm, które oferują transfer z powyższych lotnisk do Doliny Aosty.

– Transfer Vallee
– Airport Transfers
Airportransfer services

Lotnisko w Dolinie Aosty im. Corrado Gex

Lotnisko cywilne, położone w Saint Christophe, 2 km. na zachód od Aosty, zostało zamknięte w 2008 roku w celu modernizacji pasa startowego, którego długość po modernizacji wynosi 1240 m. W 2013 roku został rozstrzygnięty przetarg na połączenie lotnicze z Rzymem, które wygrał szwajcarski przewoźnik Darwin Airline. Przetarg jednak po protestach Komisji Europejskiej został odwołany i na połączenie na linii Aosta – Rzym będzie trzeba jeszcze trochę poczekać. Aktualnie lotnisko wykorzystują prywatni przewoźnicy oraz lokalny Aeroklub.

  • Na piechotę

Wielka Przełęcz Świętego Bernarda latem.

Pokonując Wielką Przełęcz Świętego Bernarda, która znajduje się na trasie szlaku pielgrzymkowego Via Francigena. Szlak ten łączy Canterbury w Anglii z Rzymem i każdego roku przyciąga wielu turystów, którzy pokonują trasę pieszo, aby dotrzeć do grobu Świętego Piotra. Przejście przełęczy jest możliwe tylko w sezonie letnim.

Przydatne informacje o lokalnym transporcie publicznym w Dolinie Aosty przeznaczone dla turystów, którzy zdecydują się na przyjazd na własną rękę i bez samochodu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *