Tunel Mont Blanc (TMB) – klika faktów i ciekawostek

Tunel Mont Blanc po włoskiej stronie.

Tunel Mont Blanc po włoskiej stronie.

Wyobraźcie sobię dolinę otuloną górskimi szczytami, z których rzadko kiedy znika śnieg. Od wschodu wjeżdza się do regionu drogą prowadzącą po dnie doliny. Ta jednak w pewnym momencie się kończy, a oczom ukazuje się masyw górski. To Mont Blanc, najwyższy szczyt w Europie, który oddziela region Valle d’Aosta od reszty Europy. Tak było kiedyś, do 1965 roku, momentu inaugurowania tunelu pod Alpami, który otworzył Dolinę Aosty na zachód. Region przestał być zależny od pór roku i od tej chwili do Francji można się przedostać przez cały rok.

Tunel Mont Blanc (TMB) jest jedną z dwóch możliwych dróg wydostania się z Valle d’Aosta do Francji i jedyną drogą dostępną przez cały rok. Inna droga to malownicza Mała Przełęcz Świętego Bernarda, ale ta dla ruchu samochodowego jest dostępna tylko kilka miesięcy w roku, zimą zamienia się natomiast w stok narciarski. O przełęczy pisałam jakiś czas temu, a dzisiejszy wpis poświęcam całkowicie tunelowi pod Alpami. Będą informacje praktyczne, ciekawostki oraz historia pożaru w 1999 roku, który pochłonął 39 ofiar.

Zacznijmy od początku. Budowa Tunelu Mont Blanc (TMB).

Alpejski Tunel Mont Blanc inaugurowano w 16 lipca 1965 roku i, aż do 12 lipca 1980 roku pozostawał najdłuższym tunelem na świecie (przebił go tunel Frejus 12.895 m, również zbudowany na granicy włosko-francuskiej w regionie Piemont). Budowę tunelu rozpoczęto 8 stycznia 1959 roku, a 14 sierpnia 1962 roku ekipy budowalne pracujące po dwóch stronach masywu Mont Blanc spotkały się pod Alpami. Tunel ma 11.600 m długości, 8 m szerokości i 4,35 wysokości. Codziennie pod tunelem przejeżdza około 5000 pojazdów, w tym bardzo dużo ciężarówek. Tunel Mont Blanc jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacji pomiędzy Włochami, a Francją, wspiera nie tylko wymianę handlową, ale również turystykę. Przejazd przez tunel trwa około 12 minut (jadąc około 60 km/h, a taki jest wymóg).

TMB połączenie

Źródło: TU

Ile kosztuje przejazd tunelem Mont Blanc?

Od strony włoskiej:
– przejazd w jedną stronę (samochód osobowy): 44,20 euro
– przejazd w dwie strony (powrót obowiązkowo w przeciągu 7 dni): 55,20 euro

Od strony francuskiej:
– przejazd w jedną stronę (samochód osobowy): 43,50 euro
– przejazd w dwie strony (powrót obowiązkowo w przeciągu 7 dni): 54,30 euro

Wypadek w 1999 roku i kilka zasad obowiązujących kierowców w tunelu
Wewnątrz tunelu znajduje się 10 radarów, które mierzą prędkość jazdy (nakaz jazdy pomiędzy 50, a 70 km/h oraz obowiązek utrzymania odległości dwóch niebieskich świateł (150 m) pomiędzy samochodami. Pomiędzy Włochami, a Francją podpisano umowę o międzynarodowych mandatach, także lepiej przestrzegać tych dwóch prostych nakazów drogowych, aby przy wyjeździe z tunelu nie otrzymać mandatu lub nie stracić prawa jazdy. Na początku maja napastnik Juventusu Carlos Tevez stracił prawo jazdy, właśnie za znaczne przekroczenie prędkości wewnątrz tunelu.

Takie szczególne środki ostrożności wprowadzono między innymi po 24 marca 1999 roku, a dokładnie po tragicznym wypadku do jakiego doszło wewnątrz tunelu. Do pożaru doszło w godzinach porannach, po tym jak zapaliła się belgijska ciężarówka przewożąca margarynę i mąkę. Ogień i dym bardzo szybko wypełniły cały tunel, topiąc praktycznie całą instalację elektryczną, co utrudniło akcję ratunkową w ciemnym i pogrążonym toksycznym dymem tunelu. Ugaszenie pożaru zajęło 56 godzin, długo biorąc pod uwagę, że specjalnie przygotowane komórki ewakuacyjne mogły wytrzymać od 2 do 4 godzin, a właśnie w nich schronili się uciekający przed ogniem i dymem.

Patrick niejednokrotnie wspominał mi o tragicznym wypadku, jego wspomnienia są nadal bardzo wyraźne, pomimo upływających lat. Kilkanacie minut przed tragicznymi wydarzeniami tunelem przejechał autobus z jego rodzinnej miejscowości wypełniony dziećmi wracającymi z wycieczki, a w nim również jego kuzynka. Na szczęście przejechał kilkanaście minut wcześniej… On sam w tych dniach miał lecieć na wycieczkę szkolną do Pragi, ale NATO rozpoczęło bombardowanie Serbii i zajęło włoską przestrzeń powietrzną. Do ostaniej chwili panował spory chaos informacyjny: z jednej strony płonący tunel, z drugiej zajęta przestrzeń powietrza. Takich wydarzeń się nie zapomina…

Pomnik poświęcony ofiarom wypadku z 24 marca 1999 roku (Chamonix, tuż przed wjazdem do tunelu).

Pomnik poświęcony ofiarom wypadku z 24 marca 1999 roku (Chamonix, tuż przed wjazdem do tunelu).

Wjazd do tunelu, który ma ponad 11 km robi wrażenie, nie jeżdzę nim często, ale zawsze kiedy muszę to czuję pewien niepokój. Zdaję sobie sprawę, że w tej chwili sytem bezpieczeństwa w tunelu jest na najwyższym poziomie, ale w kryzysowym momencie człowiek może stracić głowę i nie wiedzieć nawet jak się zachować.

Alternatywa dla TMB? Mała Przełęcz Świętego Bernarda
Od czerwca do października można uniknąć tunelu i z Doliny Aosty dostać się do Francji przez Małą Przełęcz Świętego Bernarda. Przejeżdzając przez przełęcz znajdziecie się trochę bardziej na południe w stosunku do wyjazdu z tunelu, ale jeśli tylko się wam nie spieszy, a przełęcz jest otwatra to nie wahajcie się ani chwili. Po pierwsze taniej, a po drugie możliwość podziwiania malowniczych widoków!

Mapa granicy włosko-francuskiej
T1 oznaczono Tunel Mont Blanc (strona tunelu tutaj).
Droga do Francji prowadzi z Pré-Saint-Didier do La Thuile i potem przez Małą Przełęcz Świętego Bernarda do francuskiego La Rosiere.

A wy, którą drogą wybralibyście się z Valle d’Aosta do Francji? 🙂

Bookmark the permalink.

3 Comments

  1. Też nie przepadam za tunelami i chociaż rzadko jeżdzę to strach zawsze jest! O tym wypadku było głośno, chyba jeden z poważniejszych w całej tunelowej historii.

    • Agnieszka Stokowiecka

      Chyba jeden z najgorszych pod względem ofiar w całej Europie, jak jadę tym tunelem to zawsze myslę o tym wypadku…

  2. Pingback: Chamonix - po drugiej stronie masywu Mont Blanc

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *