Rowery elektryczne w Valle d’Aosta: porady praktyczne

Od dawna obiecywałam wpis o tym w jaki sposób zorganizować dzień czy również cały urlop przemierzając rowerem elektrycznym region Valle d’Aosta. Postaram się w tym wpisie podzielić się z wami moim doświadczeniem oraz dać wam konkretne rady. Gdzie wynająć rower, jak dołączyć do zorganizowanych wypraw organizowanych już tu na miejscu, gdzie szukać samodzielnie tras do jazdy, gdzie na trasch w górach są dostępne punkty doładowania i jak poruszać się bezpiecznie po górach rówerem!

Continue reading

Co słychać w grudniu w Valle d’Aosta? Narty, zamki i jarmarki

Wielkimi krokami zbliżamy się do końca roku. Pomyślałam, że warto napisać co w najbliższym czasie czeka na was w Dolinie Aosty. Pomimo sporego kryzysu, który odczuwa się również we Włoszech, turyści nie zawodzą i region mimo wszystko przygotowuje się na sezon zimowy. W tym roku zapewne nie tylko na turystów z pobliskich regionów jak to miało miejsce w zeszłym roku z powodu pandemii, ale również z zza granicy i bardziej odległych zakątków Europy (i nie tylko).

Zacznijmy od tego, że od 19 listopdata do 8 stycznia w centrum Aosty odbywa się jarmark bożonarodzeniowy. W tym roku ze względu na prace remontowe odbywające się na terenie Teatru rzymskiego został rozlokowany na trzech placach w centrum Aosty: Roncas, Giovanni XXIII (katedralnym) i Caveri. Atmosfera w centrum jest już bardzo świąteczna, na głównym Placu Aosty znajdziecie również lodowisko!

14 dni w Valle d’Aosta – subiektywny program zwiedzania

Od bardzo dawna chodziła mi po głowie taka myśl, aby stworzyć program zwiedzania Doliny Aosty dla osób, które przyjeżdzają do tego najmniejszego włoskiego regionu od późnej wiosny do wczesnej jesieni. Z moich obserwacji wynika, że latem bardzo dużo osób przyjeżdzając do Valle d’Aosta wybiera dłuższy pobyt, nawet do 14 dni! Wynika to chyba z tego, że sama podróż zajmuje prawie cały dzień i skoro już się przyjechało i jest tyle miejsc do zwiedzenia to należy to jak najlepiej wykorzystać.

Program, który opracowałam jest dedykowany rodzinom z dziećmi, parom bez dzieci, singlom, wszystkim tym, którzy wypoczywają aktywnie, ale nie zdobywają alpejskich czterotysięczników. Przynajmniej nie o własnych siłach 😉. W tym wpisie zawarłam zarówno naturę, kulturę, kulinarnia, emocje jak i rozrywkę! Mam nadzieję, że nie zabraknie niczego, a jeśli sami byliście już w Valle d’Aosta i pragniecie dorzucić jakieś miejsce, które szczególnie się wam spodobało, zapadło w pamięci i sercu i uważacie, że koniecznie trzeba je zobaczyć, to piszcie w komentarzu. Jak wiecie, lub odkrywacie dopiero teraz, Region Valle d’Aosta jest podzielony administracyjnie na 74 gminy. Aosta, która jest największą miejscowością oraz stolicą Regionu liczy około 34.000 mieszkańców. Poza Aostą są 73 małe gminy liczące od około 4.700 mieszkańców, jak miejscowość Sarre, do najmniejszej RhêmesNotreDame liczącej 83 mieszkańców.

Continue reading

Urlop we Włoszech latem 2020 roku. Co nas czeka w Valle’Aosta?

Szlak górski obok mojego domu w Gignod

Ten wpis miał powstać jakoś miesiąc temu, ponieważ 4 maja również w Valle d’Aosta zniesiono ścisłą kwarantannę i chciałam Wam napisać co i jak. Zasady jednak ulegały zmianie tak szybko i były tak włoskie, że zanim bym opublikowała wpis to byłoby to już nieaktualne. Dodatkowo byłam i nadal jestem pochłonięta zdalną pracą, nauką córki (wiem wszystko o homo sapiens i homo sapiens sapiens) oraz opieką nad młodszym synkiem, który wymaga opieki 24 h z powodu niepełnosprawności.

Powoli jednak wracamy do normalności i od jakieś czasu wiadomo, że góry tego lata będą najlepszą opcją na urlop, gdyż w górach łatwiej zachować normy bezpieczeństwa.

Koronawirus w Krainie Lodu czyli zmagania z wirusem w Valle d’Aosta

Dzisiejszego wpisu nie planowałam i nie będzie za długi, ale ponieważ otrzymuję od was sporo wiadomości odnośnie sytuacji w Valle d’Aosta to postanowiłam napisać, a raczej pokazać co i jak u nas się dzieje. W całym wpisie znajdziecie zdjęcia z dzisiejszego dnia. które zrobiłam rano jadąc do pracy. Te z moją córką są zrobione w ogródku przez mojego męża. Do niedawna Valle d’Aosta była jedynym regionem we Włoszech bez przypadków koronawirusa, ale w ostatnich dniach potwierdzono siedem przypadków. Także dopadło i nasz region, co było do przewidzenia.

4 marca włoski Rząd wydał dekret o zamknięciu szkół od 5 do 15 marca (ale ponoć ten termin zostanie przedłużony przynajmniej do 3 kwietnia) i tak od wczoraj moje dzieci są w domu jak i jedno z rodziców. Temat zamkniętych szkół jest na językach wszystkich z wielu powodów. Po pierwsze dlatego, że na razie nie przewidziano żadnych ulg dla pracujących rodziców, żeby zostać w domu z dziećmi, które w tym momencie mają obowiązek szkolny odbywać na odległość.

Zima 2020 w Alpach: dużo śniegu, narty i jarmarki świąteczne

Jarmark świąteczny w miejscowości Bard.

W tym roku zima przyszła do regionu Valle d’Aosta zdecydowanie szybciej niż w poprzednich latach. Już w listopadzie spadł pierwszy śnieg i to na wysokości około 1000 m! Na początku grudnia spadł ponownie, co pozwoliło wyciągom narciarskim inaugurować sezon szybciej niż zwykle. W niższej części doliny, jadąc w kierunku regionu Piemont, nadal na drzewach jest sporo oznak jesieni, ale wystarczy spojrzeć w górę i widać pięknie ośnieżone szczyty.

Zima to naprawdę wspaniały okres dla regionu i to własnie wtedy napływa tu najwiecej turystów z Polski (kilka biur turystycznych organizuje wypady w góry przez cały sezon!). Poza nartami w okresie świątecznym jest jednak sporo atrakcji, które warto zobaczyć i przeżyć.

Continue reading

Valle d’Aosta bez samochodu. Co można zwiedzić – relacja z pobytu

Wstęp do dzisiejszego wpisu będzie krótki, a to dlatego, że sam wpis o tym jak zorganizować pobyt w Valle d’Aosta bez samochodu jest bardzo długi! Nadesłali go Agata i Tomek, którzy wynajęli mój dom w Roisod pomiędzy 26 września, a 5 października.

Pamiętam jak napisali do mnie, chyba ze dwa tygodnie wcześniej, pytając o połączenia Flixbusa z Bergamo do Aosty i wtedy się zorientowałam, że oni będą bez samochodu! Napisałam im zapytanie czy wiedzą gdzie jest mój dom! Prawie w środku lasu, przy szlaku górskim i z dala od cywilizacji. Jak oni sobie poradzą bez samochodu w Valle d’Aosta? Odpisali, żebym się nie martwiła, że dadzą radę. I dali! Po pobycie przesłali mi tę oto relację, a wyjeżdzając zostawili również upominek na zmywarce w postaci pięknego rysunku, który wykonała Agata. Myślę, że to był bardzo udany pobyt pomimo niespodzianek i oczywiście niedogodnień bez samochodu!

Pozwoliłam sobie dorzucić kilka zdjęć i informacji na koniec oraz podlinkować moje wpisy na blogu, które mogą się przydać!

Czytajcie!

Continue reading

Ile kosztuje urlop w Alpach latem. Plan pobytu na 10 dni!

Kiedy moja przyjaciółka jeszcze z czasów uniwersyteckich powiedziała mi w styczniu tego roku, że rezerwuje mój dom w Roisod na urlop trochę nie uwierzyłam! Ale tak! Okazało się, że to nie żart i całą rodziną 2 + 2 przyjadą w sierpniu na urlop we włoskie Alpy! W dzisiejszym wpisie nie tylko bedzie mnóstwo zdjeć, opisów czy pomocnych wskazówek, ale również odpowiedź na pytanie, które pewnie często sobie stawicie myśląc o wyjeździe w góry, czyli Ile kosztuje urlop w Alpach latem.

My skupimy się oczywiście na regionie Valle d’Aosta!

Nie ustalałyśmy wczesniej programu pobytu moich przyjaciół. Zaklepali mój dom od 9 do 19 sierpnia i tyle! Ola była już z mężem w Valle d’Aosta w 2007 roku latem i chyba założyła z góry, że jest tu tyle miejsc do obejrzenia, że na miejscu ustalą co i jak i problem będzie raczej z wyborem (i mieli rację!). W 2007 roku przylecieli samolotem do Mediolanu, mieszkali u nas w Aoście (tak od 2006 do 2009 roku mieszkałam w samym centrum Aosty) i poruszali się transportem publicznym lub z nami!

Tym razem na podróż wybrali samochód i podrózowali ze Szczecina przez Niemcy, Szwajcarię, Wielką Przełęcz Świętego Bernarda, by dotrzeć do Gignod.

Cena kolejki Skyway z Courmayeur na Punta Helbronner 3466 m w sezonie 2018/2019

Kolejka Skyway Monte Bianco. Jedna z największych atrakcji turystycznych w Valle d’Aosta.

Otrzymuję bardzo dużo wiadomości dotyczących kolejki na Punta Helbronner, która z Courmmayeur zabiera turystów w serce masywu Mont Blanc, i chociaż na moim blogu jest bardzo dużo wpisów na ten temat, to wiem, że ceny które publikowałam są już nieaktualne!

Dlatego ten wpis jest taką niewielką aktualizacją tematu kolejki Skyway.
Wciąż się dziwicie, że z Courmayeur nie można bezpośrednio zakupić biletu do Chamonix na francuską stronę i, że nie wiadomo nawet ile kosztuje bilet z Punta Helbronner do Aiguille du Midi.
Tak własnie jest! A to dlatego, że Włochy i Francja nie współpracują razem w tym temacie i do tej pory nie udało się wypracować jednego biletu oraz wspólnej promocji! Także do Punta Helbronner kupuje się jeden bilet i potem już na szczycie drugi na francuską część!
Bilet z Punta Helbronner na Aiguille du Midi można zakupić w dwie strony, kosztuje około 30 euro lub z Punta Helbronner od razu do Chamonix (około 60 euro w jedna stronę).

Przełęcz Piccolo San Bernardo i zaspy śniegu w maju

Przełęcz Piccolo SanBarnardo 24 maja 2019 roku.

Od bardzo dawna marzyłam o tym, żeby wybrać się na włosko-francuską granicę kiedy przełęcz po zimie staje się ponownie przejezdna, ale przez tyle lat, ile mieszkam w Valle d’Aosta było to logistycznie trudne! Z Aosty do miejscowości La Thuile i dalej na przełęcz mam ponad godzinę drogi. Zwykle jak udawało mi się wygospodarować trochę czasu to śnieg już topniał i przełęcz owszem była piękna, ale już nie taka sama jak z tymi ścianami śniegu!

W tym roku Przełęcz Piccolo San Bernardo łączącą Włochy i Francję otwarto dla przejazdu samochodowego trochę wcześniej ze względu na Giro d’Italia. Tak się zdarzyło, że z Patrykiem mieliśmy zaległy wieczór do spędzenia razem (2 maja minęło 10 lat od naszego ślubu) i w ten wolny wieczór zaciągnęłam go właśnie na przełęcz, a potem w drodze powrotnej na pizzę (na nic bardziej wyszukanego nie było już czasu 😀 ).