Kolejka Mont Blanc łącząca Włochy i Francję

Nowa stacja Punta Helbronner, z tarasem widokowym o srednicy 14 m

Nowa stacja Punta Helbronner, z tarasem widokowym o średnicy 14 m. Zdjecie CordeeMontBlanc.eu

Kolejka linowa na Mont Blanc, zwana ósmym cudem świata i łącząca do 2011 roku Courmayeur i Chamonix gwarantowała możliwość przeżycia niesamowitej przygody, czyli dostania się do samego serca masywu Mont Blanc i przejechania na jego drugą stronę. Niestety od 2011 roku po włoskiej stronie trwają prace modernizacyjne i na te niesamowite przeżycia trzeba poczekać do 2015 roku, kiedy to ruszą dwa nowe wyciągi i połączenie pomiędzy Courmayeur – Punta Helbronner po włoskiej stronie z Chamonix po stronie francuskiej zostanie ponownie uruchomione.

Przyznaję, że mieszkańcy Doliny Aosty czekają z niecierpliwością na uruchomienie nowych wyciągów, po pierwsze dlatego, że dwie nowe kolejki linowe są jedną z najważniejszych inwestycji ostatnich lat na terenie regionu (szacowany koszt inwestycji to 110 mln euro), a po drugie projekt architektoniczny określa się niezwykym kunsztem współczesnej technologii, który zadziwi wszystkich.

Główne materiały wykorzystane przy budowie nowych wyciągów to szkło i stal. Nowe kolejki na Mont Blanc mają zaskoczyć zwiedzających nie tylko technologią, ale i możliwością podziwiania naturalnego krajobrazu, w tym celu właśnie zaprojektowano szklaną kabinę obrotową o 360°, która zapewni zwiedzajacym piękne i niezapomniane widoki.

Nowa calkowicie przeszklona kabina kolejki Mont Blanc, pozwalajaca na podziwianie widokow o 360°

Nowa calkowicie przeszklona kabina kolejki Mont Blanc, pozwalajaca na podziwianie widokow o 360°. Zdjecie Ordineingegneriaosta.it

Dodatkowo na wysokości 3410 m n.p.m. na Punta Helbronner zaplanowano obrotowy taras widokowy o średnicy 14 m, z którego będzie można podziwiać najwyższy szczyt Europy Mont Blanc (4810 m n.p.m.), słynny szczyt Dente del Gigante oraz Vallée Blanche.

A tak wygladała trasa przejazdu kolejką Mont Blanc ze strony włoskiej (Courmayeur) na stronę francuską (Chamonix):

La Palud (1370) – Pavillon (2178) – Rifugio Torino (3320) – Punta Helbronner (3452) – Aiguille du Midi (3842) – Plan des Aiguilles (2713) – Chamonix (1035).

Trasa kolejski na Mont Blanc

Trasa kolejki na Mont Blanc do przystanku Rifugio Torino. Ta część jest cały czas dostępna. Zdjęcie MonteBianco.com

Kolejka Mont Blanc – Skyway, jaka była, a jaka będzie?

Od 2015 roku bądą działały dwa wyciągi zamiast trzech aktualnych. Stację początkową przewidziano w Entrèves (1300m), zamiast w Palud i drugą całkowicie zmodernizowaną w Le Pavillon, z której będzie można dojechać do Punta Helbronner (3462m). Po 2015 roku Rifugio Torino nadal będzie otwarte, ale tylko jako schronisko górskie, a nie jako stacja kolejki. Z Punta Helbronner będzie można kontynuować podróż do Chmonix za pośrednictwem kolejek linowych Panoramic Mont Blanc i Aiguille du Midi. Jeśli chcecie na bieżąco śledzić prace modernizacyjne to polecam wam strone Cordee Mont Blanc, na której poza licznymi zdjęciami i aktualnym kalendarzem prac, można podgladać prace za pośrednictwem kamery internetowej.

Do 31 maja 2015, momentu ukończenia prac modernizacyjnych, po stronie włoskiej nadal można korzystać ze „starej” kolejki i z La Palud dojechać do Rifugio Torino. Bilet dla dorosłej osoby w dwie strony kosztuje 30 euro. Uwaga można zabrać ze sobą czteronożnego przyjaciela, pod warunkiem, że ma założony kaganiec. Bilet dla psa 3 euro.

Na zakończenie jeszcze kilka słów o historii połączenia Włoch i Francji kolejkami linowymi.

Aiguille du Midi po francuskiej stronie masywu Mont Blanc

Aiguille du Midi (3842 m n.p.m.) po francuskiej stronie masywu Mont Blanc.Na zakończenie jeszcze kilka słów o historii połączenia Włoch i Francji kolejkami linowymi.

Już po II Wojnie Światowej La Palud i Rifugio Torino łączyła kolejka inaugurowana w 1948 roku i dostanie się do punktu Punta Helbronner nie było wielkim przedsięwzięciem. Problem stanowiło około 5 km lodowca, który dzielił Włochy i Francję. W 1951 roku rozpoczęto budowę wyciągu po stronie francuskiej i w 1956 roku inaugurowano połączenie pomiędzy Chamonix i Plan des Aiguilles. Trzeci, najtrudniejszy odcinek, rozpoczęto w 1954 i zakończono w 1958, a połączył on Rifugio Torino i Aiguille du Midi, przejeżdżając przez Punta Helbronner oraz Gros Rognon i wspomniany wcześniej lodowiec.

Co ciekawe podróż kolejką z La Palud do Rifugio Torino zajmuje około 10 minut, a trasa pokonana na piechotę zajmowała 7 godzin. Jednym słowem, budowa wyciagów sprawiła, że masyw Mont Blanc stał się dostępny również dla zwyklych smiertelnikow (no może poza ceną biletu, która może trochę blokować dostęp do przygody, chociaż dla miłośników wysokich gór i emocji to świetne doświadczenie).

Polecam wam również mój wpis o tym Gdzie leży najwyzszy szczyt Europy Mont Blanc.

(AKTUALIZACJA 01.06.2015)
Kolejka Mont Blanc działa od 30 maja 2015 roku, tutaj przeczytacie o moich piewszych wrażeniach z podróży kolejką na Punta Helbronner oraz obejrzycie filmik nagrany podczas zjazdu ze stacji Punta Helbronner do stacji Pavillon. Podróż odbyłam w dzień po oficjalnym otwarciu, czyli 31 maja 2015 roku Z Courmayeur do Punta Helbronner: pierwsze wrażenia

Nowa kolejka Skyway na żywo!

Nowa kolejka Mont Blanc po włoskiej stronie nazywa się Skyway. Na zdjęciu już na żywo!

Jeśli ciekawi was ile kosztuje przejechanie masywu Mont Blanc z Chamonix do Courmayeur przez Aiguille du Midi i Punta Helbronner to zajrzyjcie do tego wpisu: Ile kosztuje kolejka na Mont Blanc. Ten wpis jest rodzajem poradnika dla osób, które planują wyprawę. Zawarłam w nim dużo informacji praktycznych, które pomogą w organizacji wypawy. Co ciekawego można zwiedzić na Aiguille du Midi i Punta Helbronner, ile kosztuje przejazd całego masywu i jak wrócić do punktu wyjścia, czy odcinek pomiędzy Punta Helbronner i Aiguille du Midi jest otwarty cały rok? Te i jeszcze kilka pytań i odpowiedzi na nie znajdziecie w podanym linku.

O moich wrażeniach z przejazdu kolejką Panoramic mont Blanc z Punta Helbronner na Aiguille du Midi przeczytacie tutaj: Kolejka Panoramic Mont BlancJechałam kolejką 4 września, cztery dni przed awarją kolejki, która unieruchomiła na wysokości 3500 m 100 osób, a 16 z nich musiało spędzić noc w wagoniku! We wpisie znajdziecie moje wrażenia z przejazdu oraz sporo pieknych zdjęć lodowca.

Widok z kolejki Panoramic Mont Blanc na  lodowiec i alpinistów.

Widok z kolejki Panoramic Mont Blanc na lodowiec i alpinistów.

Bookmark the permalink.

24 Comments

  1. Pingback: Postanownienia noworoczne: Val d'Aosta w 2015 roku! | CiekawAOSTA

  2. I tak już całkiem wysoko podjeżdża. Chyba warto przyjechać jeszcze PRZED uruchomieniem kolejki bo potem zacznie się turystyczny szał. A Dente del Gigante z czego słynie?

    • Agnieszka Stokowiecka

      Myślę, że warto wjechać chociażby do tarasu widokowego rifiugio Torino, ale wiadomo podróż na sam szczyt, a jeszcze lepiej aż do Chamonix robi większe wrażenie. Od czerwca może jeszcze nie będzie takich tłumów. Czerwiec jest miesiącem niskiego sezonu, także powinno być chyba spokojnie! Dente del Gigante lub po francusku Dent du Géant jest jednym z najbardziej charakterystycznych szczytów masywu Mont Blanc, jeden z najbardziej rozpoznawanych zarówno po stronie włoskiej jak i francuskiej. Będąc na Punta Hellbroner widać idealnie Dente del Gigante i ma się wrażenie, że jest na wyciągnięcie ręki. Pozdrawiam.

  3. Cześć Agnieszko! Bardzo fajny post. Latem minie piętnaście lat, od kiedy byłam w Chamonix i wjeżdżałam na Aiguille du Midi. Niezapomniane przeżycie, widoki cudowne. Przejechać z Courmayeur do Chamonix i z powrotem, w dodatku nową kolejką to jedno z moich marzeń 🙂 Ale co do zwierzaków, to Włosi może faktycznie pozwalają na zabranie psiaka, ale Francuzi już nie. Dowiadywałam się rok temu, bo mieliśmy pomysł, aby zahaczyć o Chamonix i dostałam odpowiedź, że kategorycznie nie ma takiej możliwości, nawet w kagańcu. Chyba, że nowa kolejka otrzyma nowy regulamin. Byłoby fajnie zwłaszcza, że podróże z psem stają się coraz bardziej popularne.
    Pozdrawiam serdecznie

    • Agnieszka Stokowiecka

      Dziękuję Natalio. Śpieszę się z wyjaśnieniami, otóż nowa kolejka jest inwestycją po stronie włoskiej, po stronie francuskiej nic się nie zmieni i jeśli dotąd nie akceptowali zwierzaków to myślę, że tak jest i będzie nadal. Rzeczywiście coraz więcej osób podróżuje ze zwierzakami, chociaż niestety nadal nie wszędzie czteronogi są akceptowane. Po stronie włoskiej aktualnie można zabrać zwierzaka do stacji rifiugio Torino, pod warunkiem, że ma kaganiec, bilet kosztuje 3 euro. Nie wiem jak będzie z nową kolejką, ale dam znać 🙂 Pozdrawiam również.

  4. Czesc, zajrzalam tu zachecona nazwa bloga, poniewaz bylam w zeszlym roku w Dolinie Aosty i wrocilam zakochana po uszy! nie wiedzialam, ze mozna wjechac jeszcze wyzej niz Torino, nastepnym razem 🙂 Pozdrawiam!

    • Agnieszka Stokowiecka

      Można, można, tylko tymczasowo kolejka jest nieczynna. Ja czekam z niecierpliwością na inaugurację nowej :-). Pozdrawiam i dziękuję Ci za wizytę i komentarz.

  5. Pingback: Nowa kolejka na Mont Blanc: ósmy cud świata | CiekawAOSTA

  6. Witaj 🙂
    Czy wiesz może dokładnie kiedy planują otwarcie tej nowej kolejki?
    Pozdrawiam

  7. Witam serdecznie, wybieram się z moja rodziną w tamte okolice. Czy w czerwcu już będzie czynna ta kolejka? Może ktoś ma informację jaki jest to koszt ??

  8. znalazłem literówkę w pisowni szczytu Aiguille du Midi (nie Aguille) 🙂

    • Agnieszka Stokowiecka

      Dziękuję 🙂 Tak to jest jak człowiek sam pisze i sam czyta przed publikacją. Zaraz poprawię! Pozdrawiam.

  9. Pingback: Z Courmayeur do Punta Helbronner: pierwsze wrażenia | CiekawAOSTA

  10. Grażyna Cichowska

    Zastanawiamy się czy wjechać na Mont Blanc od strony włoskiej czy francuskiej? wiem, że wjazd od strony francuskiej jest droższy… ale to nie jest decydujące. Noclegi mamy w Annecy Doussard. Pierwotnie mieliśmy plan wjechania tą nową kolejka we Włoszech- ale to w obie strony ponad 275 km drogi więcej w stosunku do wjazdu od strony francuskiej. Chciałabym Pani opinię , która z kolejek jest bardziej atrakcyjna – widokowo. Pozdrawiam

    • Agnieszka Stokowiecka

      Skyway od strony włoskiej zdecydowanie jest wart zobaczenia! Ta kolejka i widoki są niesamowite, ale… myślę, że najciekawszym odcinkiem jest lodowiec pomiędzy Aiguille du Midi i Punta Helbronner (lub odwrotnie), więc można dojechać z obu stron. Możecie pojechać od strony francuskiej i dojechać kolejką aż do strony włoskiej na Punta Helbronner. Pozdrawiam :-).

  11. Grażyna Cichowska

    Dziękuję za radę 🙂

  12. Zdecydowanie lepsza jest wycieczka z La Palud na Punte Helbronner (40 € ) i dalej na Aiguille du Midi ( 28 €). Ceny oczywiście w obie strony. Widoki i przeżycia niesamowite, szczególnie wiszące wysoko nad lodowcem i kołyszące się na wietrze wagoniki Panoramic du Chamonix. Coś bajecznego.

    • Agnieszka Stokowiecka

      Dziękuję za ten głos! Ja planuję wypad aż do Aiguille du Midi, przyznaję, że nie byłam, a wiele osób mówi, że naprawdę świetne przeżycie. Pozdrawiam.

  13. Witam, jest szansa że w tym roku uda się wyjazd planowany od 2 lat:).Mam pytanie, czytałam gdzieś, że można kupić jakąś kartę ( przepraszam ale nie pamiętam nazwy) całodzienną i wtedy takimi kolejkami można jeździć bez dodatkowych opłat, ale czy cały masyw to nie wiem. Może Pani coś wie na ten temat. Kolejne pytanie to od której godziny ruszają kolejki i o której zjeżdża ostatnia? Bardzo cieszę się na ten wyjazd ale i bardzo boję bo z językiem u mnie słabo, może nie warto się tym martwić.

  14. Bilety na Punte Helbronner można kupić internetowo w wersji na smartfona lub iPada. Kursuje chyba od 8 rano do 18. Bilety na przejazd z Punte Helbronner do Aiguille du Midi można kupić tylko na miejscu. Kursuje w zależności od pogody ale nawet przy silnym wietrze. Językiem nie ma się co przejmować, trochę odwagi i to wystarczy. Obsługa jest przyjazna i pomocna.

    • Mirosław Szczepka

      Wita.Mam pytanie moi dziadkowie wybierają się do Chamonix i chcą kolejką dostać się na stronę Włoch.Gdzie po stronie Włoskiej można zaopatrzyć się w materiały typu (mapki,broszury).Z Chamonix posłali,bardzo proszę o namiary.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *