Dzień zapowiada się słonecznie, szybko sprawdzam pogodę i podejmuję decyzję, że to właśnie dziś (wczoraj), czyli 31 maja zwiedzę nową kolejkę, która z Courmayeur (1.300 m n.p.m) wjeżdza na Punta Helbronner (3.466 m n.p.m.) masywu Mont Blanc. O kolejce pisałam wam sporo, wielokrotnie publikowałam na FB zdjęcia, informacje, film promujący inwestycję, co by nie było, jedną z największych Regionu Valle d’Aosta, także nie mogłam nie pojechać, nie sprawdzić i nie podzielić się wrażeniami. Tym nakręcaniem was, nakręciłam przede wszystkim samą siebie.
Kolejka działa od soboty 30 maja, w ciągu dwóch pierwszych dni sprzedano 1400 biletów, 400 w sobotę, w dniu otwarcia i 1000 (w tym dwa moje) w niedzielę. Czuję, że to będzie największa atrakcja regionu.
Ponieważ sporo osób trafia na mojego bloga z google poprzez frazę “nowa kolejka chamonix”, to na początek postanowiłam pokrótce wyjaśnić o co chodzi z nową inwestycją włoskiego regionu Valle d’Aosta (i tylko tego Regionu).
O kolejce, która z włoskiego Courmayeur może was zabrać do francuskiego Chamonix pisałam między innymi tutaj. Od 2008 roku część włoska czyli odcinek z Courmayeur do Punta Helbronner był częściowo nieczynny i można było dojechać tylko do stacji pośredniej Rifiugio Torino na wysokość 3.375 m n.p.m, ale nie do Punta Helbronner (3.466), punktu z którego odjeżdza kolejka do francuskiego Aiguille du Midi, a następnie do Chamonix. Wszystko dlatego, że po włoskiej stronie (i wyłącznie po włoskiej) trwały prace nad nową super kolejką, obrotową o 360 stopni, określaną ósmym cudem świata (pozostałych cudów nie widziałam, ale TA kolejka robi naprawdę wrażenie!). Połączenie po francuskiej stronie z Chamonix do Punta Helbronner nie zostało przerwane na czas budowy nowej kolejki po włoskiej stronie. Co to oznacza? To chyba jasne! Nowa, super nowoczesna kolejka i dwie nowe wybudowane stacje w Pavillon i Punta Helbronner są po włoskiej stronie, po francuskiej nic się nie zmieniło. Tyle tytułem wyjaśnienia, mam nadzieję, że nie zagmatwałam za bardzo.
W jednym z następnych wpisów pokaże wam jak się zintegrowała nowa włoska kolejka z tą francuską. Są to dwie różne kolejki oczywiście, ale współistnienie nowoczesnej ze starą jest świetnym kontrastem, który również warto zobaczyć.
Jak już pisałam nową kolejkę po włoskiej stronie inaugurowano 30 maja, a ja byłam już 31 i jestem pod wrażeniam. Po pierwsze ponieważ dotrzymano zakładanego terminu oddania całości do użytku, co we Włoszech jest niewiarygodne, po drugie WSZYSTKO działa bez zarzutu. Jedynie na stacji Pavillon nie inaugurowano jeszcze Sali Win, ale wszelkie trunki z Doliny Aosty można kupić w otwartym na tej stacji butiku (sporym zresztą). Dodatkowo od 5 sierpnia 2015 roku bilety na Punta Helbronner można zakupić również on-line poprzez stronę Monte Bianco – TUTAJ.
Podróż kolejką nie jest długa (około 5 minut z Courmayeur do stacji Pavillon i około 6 minut z Pavillon do stacji Punta Helbronner), ale cała wyprawa jest niezwykle emocjonująca. Aby opisać wszystko ze szegółami, zawrzeć również informacje praktyczne, zdjęcia i filmiki, które zrobiłam na każdej ze stacji, a jednocześnie nie zanudzić was za bardzo postanowiłam podzielić wyprawę na kilka wpisów. Dziś podzielę się z wami jednym z filmików (najciekawszym) jaki zrobiłam podczas podróży powrotnej ze stacji Punta Helbronner do Pavillon. Sfilmowałam całą podróż. Prawie 6 minut emocji, także oglądajcie i podziwiajcie widoki. Nie kręciłam telefonem, to obrotowa kolejka wykonała za mnie całą robotę :-). Na początku widać słynny szczyt masywu Mont Blanc il Dente del Gigante następnie budowane nowe schronisko, które zastąpi wkrótce aktualne, nadal czynne, schronisko Torino, a następnie piękny widok na Dolinę Aosty i po prawej na Val Veny. Miłego oglądania.
Kolejne wpisy będą się ukazywały w odstępach 2 – 3 dniowych, dajcie mi czas na wybranie najciekawszych zdjęć i opisanie wrażeń oraz moich spostrzeżeń, jeśli macie jakieś pytania to zostawcie komentarz.
- Logistyka w Courmayeur, parking, ceny biletów, opis trasy z Courmayeur do pierwszej stacji Pavillon (czytajcie tutaj Skyway Monte Bianco – część I stacja Pavillon)
- Ogród botaniczny Saussurea przy stacji Pavillon oraz okoliczne trasy trekkingowe (czytajcie tutaj Skyway Monte Bianco – część II – ogród botaniczny Saussurea);
- Trasa ze stacji Pavillon do stacji Punta Helbronner oraz opis stacji, tarasu widokowego, sali Mont Blanc, Muzeum Kryształów (czytajcie tutaj Skyway Monte Bianco – część III Punta Helbronner);
- Schronisko Torino, które jest bazą wypadową dla alpinistów. Ze stacji Punta Helbronner do schroniska prowadzi najpierw winda, która zjeżdza kilkanaście metrów wewnątrz masywu alpejskiego, a następnie tunel długi jakieś 100 metrów. Do schroniska warto się wybrać, można tam poczuć prawdziwą magię Alp 🙂 (czytajcie tutaj Skyway Monte Bianco – część IV – schronisko Torino).
Na dziś to tyle, jeśli dotrwaliście do końca to dziękuję i czytamy się za kilka dni z nową porcją zdjęć, filmików i informacji.
Jakieś pytania? Piszcie! Chętnie odpowiem! A teraz już mówię wam dobranoc :-).
Pingback: Kolejka w sercu Mont Blanc łącząca Włochy i Francję | CiekawAOSTA
Pingback: Nowa kolejka na Mont Blanc: ósmy cud świata | CiekawAOSTA
Muszę się tam w końcu wybrać 🙂 Będę zaglądać po następne szczegółowe relacje, na pewno się przydadzą.
Jest jeden dodatkowy powód! Poza tym ze Szwajcarii to chyba mogłabyś wybrać się pociągiem z Martigny do Chamonix, potem kolejką od strony francuskiej na Punta Helbronner i potem nową obrotową z Punta Helbronner do Courmayeur. Z Courmayeur do Aosty, a z Aosty do Martigny kursują autobusy. Widzisz jaki plan wycieczki (przynajmniej 2 dni) Ci zaplanowałam ;-D. Pozdrawiam!
Widoki zapierające dech w piersiach, które zaczynają mi mącić w głowie i snuć plany na następne wakacje 🙂
Widoki naprawdę warte grzechu! Plany zawsze mozna zmienić :-).
Za duże koszta poniosłam by teraz zmieniać plany 🙂 Ale co się odwlecze to… 😀
Dokładnie 🙂 udanego urlopu życzę, chociaż jakbym mieszkała tam gdzie ty, to bym chyba na urlop nigdzie nie jechała (no chyba, że do Polski). Pozdrawiam!
Piękna sprawa … z kolejki oczywiście widać Mont Blanc i Matterhorn. Z niecierpliwością czekam na kolejny film i zdjęcia.
Już wybrałam zdjęcia do kolejnego wpisu 🙂 Jeśli nie jutro to w czwartek się pojawi! Matterhorn poznajesz lepiej ode mnie ;-). Pozdrawiam.
Pingback: Skyway Monte Bianco - część I stacja Pavillon | CiekawAOSTA
Pingback: Skyway Monte Bianco - część III Punta Helbronner | CiekawAOSTA
Pingback: Polscy blogerzy we Włoszech - Agnieszka z Doliny Aosty - Włochy by obserwatore
Pingback: Gdzie leży najwyższy szczyt Europy Mont Blanc? | CiekawAOSTA
Pingback: Co się nie wydarzyło w 2015 roku? | CiekawAOSTA
Piękne ! Byłem
Schronisko trochę dziadowstwo !
Chyba e wrześniu 2015 miał być remont ! ?
Schronisko stare, to i luksusów nie było :-D, teraz jest zamknięte, bo remotują, planowana inauguracja nowego to czerwiec 2016 roku.
Pingback: Ile kosztuje kolejka na Mont Blanc Chamonix - Courmayeur
Pingback: Kolejka Panoramic Mont Blanc z Punta Helbronner do Aiguille du Midi
Pingback: Skyway Monte Bianco - część IV schronisko Torino | CiekawAOSTA
bylem w ostatnim sezonie narciarskim,cala dolina jest narciarsko nie do przecenienia,to raj na ziemi dla milosnikow sportow zimowych a kolejka jest zapierajaca dech,szkoda ze trafilem na mgle-ale i tak warto..
Pingback: Styczeń w regionie Valle d'Aosta: najpiękniejsze zdjęcia z serca Alp | CiekawAOSTA
Pingback: Pierwszy wyjazd w Alpy w wieku 71 lat? Dlaczego nie! Relacja z pobytu | CiekawAOSTA
Pingback: Co robić w Valle d’Aosta jesienią. 10 emocji do przeżycia. | CiekawAOSTA