Wielka Przełęcz Świętego Bernarda od dziś otwarta!

Odśnieżanie drogi po stronie szwajcarskiej, która prowadzi na Wielką Przełęcz Świętego Bernarda. Źródło: nouvellist.ch

Odśnieżanie drogi po stronie szwajcarskiej, która prowadzi na Wielką Przełęcz Świętego Bernarda. Źródło: nouvellist.ch

W tym roku Wielka Przełęcz  Świętego Bernarda (Grand Saint Bernard), leżąca pomiędzy Szwajcarią, a Włochami, na wysokości 2476 m n.p.m, została otwarta wcześniej niż w poprzednich latach, a to dobra wiadomość dla turystów, którzy wybierają się do Doliny Aosty lub bardziej na południe Włoch właśnie przez Szwajcarię.

Ponownemu otwarciu przełęczy towarzyszyła impreza, organizowana tradycyjnie co roku przez dwie przygraniczne gminy, które po odśnieżeniu, każda swojego odcinka drogi, spotkały się na Wielkiej Przełęczy Świętego Bernarda i świętowały spotkanie po zimie.

Continue reading

Kolejka Mont Blanc łącząca Włochy i Francję

Nowa stacja Punta Helbronner, z tarasem widokowym o srednicy 14 m

Nowa stacja Punta Helbronner, z tarasem widokowym o średnicy 14 m. Zdjecie CordeeMontBlanc.eu

Kolejka linowa na Mont Blanc, zwana ósmym cudem świata i łącząca do 2011 roku Courmayeur i Chamonix gwarantowała możliwość przeżycia niesamowitej przygody, czyli dostania się do samego serca masywu Mont Blanc i przejechania na jego drugą stronę. Niestety od 2011 roku po włoskiej stronie trwają prace modernizacyjne i na te niesamowite przeżycia trzeba poczekać do 2015 roku, kiedy to ruszą dwa nowe wyciągi i połączenie pomiędzy Courmayeur – Punta Helbronner po włoskiej stronie z Chamonix po stronie francuskiej zostanie ponownie uruchomione.

Przyznaję, że mieszkańcy Doliny Aosty czekają z niecierpliwością na uruchomienie nowych wyciągów, po pierwsze dlatego, że dwie nowe kolejki linowe są jedną z najważniejszych inwestycji ostatnich lat na terenie regionu (szacowany koszt inwestycji to 110 mln euro), a po drugie projekt architektoniczny określa się niezwykym kunsztem współczesnej technologii, który zadziwi wszystkich.

Continue reading

Mała Przełęcz Świętego Bernarda – okno na Europę

Widok na dolinę z Małej Przełęczy Świętego Bernarda

Widok na dolinę z Małej Przełęczy Świętego Bernarda

Mała Przełęcz Świętego Bernarda leży na wysokości 2188 m. n.p.m i łączy Dolinę La Thuile w Dolinie Aosty z Doliną Isère we francuskim departamencie Sabaudii.

Strategiczne znaczenie przełęczy sięga ery neolitu, a ślady zachowały się do dziś w postaci kamiennego kręgu kromlech o średnicy 72 m. Niestety kamienny krąg został częściowo zniszczony podczas budowy drogi narodowej SS26, która łączy Włochy i Francję.

Jak ważna była Mała Przełęcz Świętego Bernarda wiedzieli Rzymianie, którzy właśnie ze względu na możliwość połączenia Imperium Rzymskiego z północą Europy podbili w 25 r p.n.e. Dolinę Aosty i wybudowali nowy trakt z Mediolanu do Vienne we Francji zwany Rzymską Drogą Gallów.

Continue reading

Narty i deska w Dolinie Aosty – relacja z pobytu

Ośrodek narciaraki La Thuile - La Rosière na granicy włosko - francuskiej

Ośrodek narciaraki La Thuile – La Rosière na granicy włosko – francuskiej

Dziś bardzo nietypowy post. Nie ja będę wam opowiadała o Dolinie Aosty, a Sławek i Paulina, którzy przyjechali w lutym na tydzień na deskę i narty. Wiem, że świetnie się bawili i spędzili bardzo intensywny tydzień jeżdżąc codziennie w innym ośrodku narciarskim. Dziękuję im za relację oraz za zdjęcia, które należą do ich prywatnego archiwum.

Zaczynamy 🙂

Narty w Valle d’Aosta – relacja z pobytu!

Od kilku lat zamierzałem wrócić do Doliny Aosty na snowboard. Ostatni raz jeździłem pod Mont Blanc i Matterhorn sześć lat temu, dlatego myśl o spędzeniu tygodniowego zimowego urlopu w Alpach nie opuszczała mnie odkąd w Warszawie pojawił się pierwszy śnieg. Cervinia u stóp Matterhorn, Courmayer i La Thuile pod Mont Blanc, Monte Rosa i Pila to miejsca gdzie w tym roku z żoną wybraliśmy się pojeździć, ona na nartach, a ja na desce.

Continue reading

Alpejskie Pogotowie Ratunkowe. Co należy wiedzieć.

Alpejskie Pogotowie Ratunkowe, helikopter w akcji.

Alpejskie Pogotowie Ratunkowe, helikopter w akcji.

Przyjeżdżając do Doliny Aosty zarówno latem jak i zimą powinniście wiedzieć jak działa tutejsze Alpejskie Pogotowie Ratunkowe, jakiej pomocy możecie ewentualnie oczekiwać oraz jak wyglądają opłaty za korzystanie z pomocy wyspecjalizowanych ratowników alpejskich.

Mont Blanc, Monte Rosa, Gran Paradiso, Monte Grivola czy Cervino (Matterhorn) to tylko niektóre znane alpejskie szczyty, które znajdują się w Dolinie Aosty, a ich obecność przyciąga miłośników sportów górskich przez cały rok. W zeszłym roku w sezonie zimowym dolinę odwiedziło 430 tys., a w sezonie letnim 470 tys. turystów (na stałe w Dolinie Aosty zamieszkuje 126 tys. osób).

Napływ turystów wymaga nie lada wysiłku ze strony regionu i aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim przebywającym na jego terytorium osobom od 1954 roku na terenie regionu działała sekcja Narodowego Korpusu Ratownictwa Alpejskiego. Ze względu na autonomię regionu oraz charakterystyczne i unikalne ukształtowanie terytorium zdecydowano o powołaniu odrębnej organizacji i tak od 1975 roku działa Alpejskie Pogotowie Ratunkowe Doliny Aosty (Soccorso Alpino Valdostano), którego głównym celem jest sprawowanie pieczy nad bezpieczeństwem oraz niesienie pomocy poszkodowanym, zapobieganie wypadkom i edukacja górska.

Continue reading

Lokalny transport w Dolinie Aosty – część 1

Usługa autobus na telefon Allo Bus działa w Aoście od 2008 roku.

Lokalny transport w Dolinie Aosty, usługa autobus na telefon Allo Bus działa w Aoście od 2006 roku. Źródło www.svap.it

Jeśli podróż do Doliny Aosty planujecie samodzielnie, a dodatkowo będziecie bez samochodu to z pewnością przydadzą się wam informacje o lokalnym transporcie publicznym. Od razu napiszę, że komunikacja miejsca i pozamiejska nie wszędzie dojeżdża lub jest tak zorganizowana, że nie zawsze da się dokładnie zwiedzić wybrane miejsce. Warto więc wiedzieć czego się spodziewać przyjeżdżając do tego alpejskiego regionu bez samochodu. Co i gdzie jeździ może być również determinujące przy wyborze noclegu, tak aby uniknąć mało ciekawej sytuacji, że zarezerwujecie nocleg w miejscu gdzie nic nie dojeżdża, albo jeździ bardzo rzadko. Chyba, że wakacje w głuszy są właśnie tym czego szukacie 🙂

Continue reading

Tak wygląda zima w Alpach

Zima w Alpach. Dolina Aosty pokryta białym puszystym śniegiem.

Zima w Alpach. Dolina Aosty pokryta białym puszystym śniegiem.

Zima w Alpach, a szczególnie w Dolinie Aosty czasami potrafi dać się we znaki. W tym roku jednak alpejski krajobraz rozpieszcza nas szczególnie. Grudniowe opady śniegu nad alpejskimi szczytami pozwoliły kurortom na rozpoczęcie sezonu narciarskiego 2013/14 bez żadnych opóźnień. Pierwsze statystyki z wizyt turystów w Dolinie Aosty, pokazują, że pomimo panującego kryzysu w Europie sezon zapowiada się korzystnie, a to dobra wiadomość dla całego turystycznego sektora.

Ile śniegu znajdziecie w Dolinie Aosty, o tym na bieżąco informuje regionalny biuletyn śnieżny, który dla każdego ośrodka narciarskiego, zarówno narciarstwa zjazdowego jak i biegowego, publikuje informacje dotyczące ilości i jakości śniegu oraz otwartych tras narciarskich.
Sprawdźcie tutaj:

Continue reading

Zimowe wyprzedaże w dobie kryzysu. Czy to jeszcze kogoś rajcuje?

Witryna jednego ze sklepów w Aoście, który z okazji zimowych wyprzedaży tnie ceny do - 50%

Witryna jednego ze sklepów w Aoście, który z okazji zimowych wyprzedaży tnie ceny do – 50%

Od dziś we Włoszech oficjalnie ruszają zimowe wyprzedaże, które wcześniej rozpoczęły się tylko w niektórych regionach (Basilicata, Campania, Dolina Aosty i Sardynia). Dzięki obniżce cen sklepikarze liczą na poprawienie swojej sytuacji, która z powodu panującego kryzysu i wysokiego bezrobocia (12,5%), skłania konsumentów do bardziej przemyślanych zakupów i w efekcie do zaciskania pasa.

Kilka słów o tym ile statystyczny Włoch wyda na zimowych wyprzedażach w tym roku. Cytując dane z raportu Codacons (Stowarzyszenie ochrony konsumentów), około 35% włoskich rodzin skusi się na zakupy podczas posezonowych wyprzedaży (w sezonie zimowym 2012/13 było to 40%). I tak w zależności od instytucji badającej nastroje konsumentów, statystyczny Włoch wyda na wyprzedażach od 130 do 250 euro.

W porównaniu z poprzednim sezonem Włosi na pewno zakupią mniej ubrań ze średniej półki. Wiąże się to między innymi z szybkim rozwojem internetowych outletów, takich jak Vente Privee czy BuyVip Amazon, których średniej jakości towary w obniżonej cenie są dostępne przez cały rok.

Continue reading

Freeride w Dolinie Aosty. Emocje na szczycie.

Freeride w Dolinie Aosty. Cervinia. Źródło http://www.heliskivalledaosta.com/

Freeride w Dolinie Aosty. Cervinia. Źródło http://www.heliskivalledaosta.com/

Freeride czyli szusowanie poza wyznaczonymi trasami narciarskimi jest niezwykle emocjonujące i ponoć kto raz spróbuje to z ciężkim sercem wraca na tradycyjny stok narciarski.

Nie jest to jednak sport dla wszystkich, gdyż niesie ze sobą nie tylko sporą dawkę emocji, ale przede wszystkim ryzyka. Freeriderzy, którzy cieszą się jazdą poza wyznaczonymi trasami, wcześniej przygotowują się do jazdy starannie, biorąc często udział w specjalnych kursach, organizowanych przez szkoły narciarstwa. Na kursie nie tylko można opanować różne techniki jazdy, ale również dowiedzieć się w jaki sposób należy się zachować w sytuacji zagrażającej życiu.

W Dolinie Aosty poza 800 km wyznaczonych tras narciarskich, właściwie w całym regionie można uprawiać jazdę freeriderową i cieszyć się puszystym śniegiem. Słynne freeriderskie trasy to między innymi 20 kilometrowa trasa Mer de Glace (Morze lodu) na lodowcu Mont Blanc, którą z Punta Helbronner dojeżdza się do francuskiego Chamonix, bądź Free Ride Paradise w Gressoney na lodowcu Monte Rosa.

Continue reading

Gdzie leży najwyższy szczyt Europy Mont Blanc?

Widok na szczyt Dente del Gigante (4014 m n.p.m.) ze szczytu Punta Helbronner. Masyw Mont Blanc.

Widok na szczyt Dente del Gigante (4014 m n.p.m.) ze szczytu Punta Helbronner. Masyw Mont Blanc.

Nie wiem jak was, ale mnie w szkole uczono, że najwyższy szczyt Europy mierzy 4810 m n.p.m i leży we Francji. Sama osobiście nie zgłębiałam tematu położenia szczytu, aż do przyjazdu do Doliny Aosty. Aby zrozumieć ten graniczny galimatias, należy cofnąć się do XIX wieku, kiedy to dzisiejsza włoska Dolina Aosty i francuska Sabaudia, które dzieli masyw Mont Blanc, należały do Królestwa Sardynii i problem granicy nie istniał. W 1823 roku, mapa masywu nakreślona przez Felice Muletti jasno wskazuje przebieg granicy wzdłuż grzbietu Mont Blanc. Identyczna sytuacja ma miejsce w marcu 1861 roku, podczas podpisania konwencji turyńskiej dotyczącej wyznaczenia granicy pomiędzy Francją, a Królestwem Sardynii (które w ciągu kilku dni stało się Królestwem Włoch). Mapy historyczne bezspornie wskazują, że granica pomiędzy Francją, a Królestwem Włoch przebiegała wzdłuż grzbietu masywu Mont Blanc. Plotki donoszą, że znaczną rolę w negocjacjach dotyczących oddania Francji Sabaudii, odegrała słynna włoska kurtyzana Hrabina de Castiglione, szpieg króla Sardynii Wiktora Emanuela II i kochanka Napoleona III.

Dopiero w 1865 roku następuje nieoczekiwany zwrot akcji.

Continue reading